02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

غار رودافشان کجاست؟ غاری پنهان در شهرستان دماوند + معرفی تالارهای غار

غار رودافشان کجاست؟ غاری پنهان در شهرستان دماوند + معرفی تالارهای غار
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 16 خرداد 1396

شاید تعجب کنید که در کشورمان ایران، غاری وجود دارد که در یک گودال بزرگ پنهان است. شما برای دیدن قطر 100 متری این غار می بایست به فاصله کم تر از بیست متری گودال برسید. اگر با طبیعت کشورمان آشنا باشید، احتمالا تاکنون «غار پنهان رودافشان» را شناخته اید. غار زیبایی که در 103 کیلومتری شمال شرقی تهران و در رشته کوه های البرز واقع گردیده است. به گونه ای که پیدا کردن این غار در اثر شانس و اتفاق ممکن نخواهد بود.

این غار پنهان و زیبا، در دهکده رودافشان شهرستان دماوند و در کوهستان البرز مرکزی قرار گرفته است. تالارهای این غار، پوشیده از مواد آهکی بوده که به صورت قندیل هایی زیبا از سقف آویزان گردیده اند. چاله هایی زیبا نیز در این غار قرار گرفته اند که آب زلال را از دل صخره های سنگی بیرون می دهند.

غار رودافشان در دماوند

غار رودافشان در دماوند

بهترین راه برای دسترسی به این غار، عبور از جاده فیروزکوه است. شما پس از عبور از دوراهی دماوند در محلی به نام سیدآباد به یک جاده فرعی آسفالته برخواهید خورد. در نهایت نیز پس از طی کردن حدود نیم ساعت رانندگی ای دو ساعت پیاده روی، به روستای زیبای رودافشان خواهید رسید.

پس از رسیدن به این روستا، با حدود 15 تا 20 دقیقه کوه پیمایی ساده در طول مسیر غار که البته شیب زیادی دارد، به دهانه غار خواهید رسید. این دهانه در درون یک قیف بزرگ با قطر 100 متر قرار گرفته و تنها از لبه همین قیف، دهانه غار قابلیت رویت دارد.

 هم چنین آن گونه که در برخی منابع آمده است، ظاهرا در گذشته دهانه فعلی غار در پشت تیغه سنگی بزرگی قرار داشته است. این تیغه سنگ بسیار بزرگ در حدود 35 هزار سال قبل بر اثر وقوع آتشفشان در کوه دماوند شکسته شده و با ایجاد شکافی عمیق، دهانه غار ظاهر گردیده است. به مرور زمان فرسایش آب سبب شده است که این دهانه وسیع تر و وسیع تر گردد. در حال حاضر دهانه غار بسیار وسیع بوده و فرم آن به حالت قوسی شکل است. می توان گفت که این دهانه دارای 40 متر طول و ارتفاع تقریبی 12 متر می باشد.

غار رودافشان دماوند

غار رودافشان دماوند

در طول مسیر، می بایست از پلی که بر رودخانه دلی چای قرار گرفته است عبور نمایید. این رود از دریاچه های تار و هویر سرچشمه می گیرد. این دریاچه ها خودشان نیز حاصل ذوب یخچال های قره داغ (واقع ر خط الراس اصلی البرز) می باشند. به صورت کلی مدت زمان طی مسیر از تهران تا روستای رودافشان با اتومبیل در حدود دو ساعت بوده و تمام طول مسیر آن جاده آسفالته می باشد.

هم چنین مسیری دیگر نیز برای رسیدن به غار وجود دارد. البته این مسیر مسیری نسبتا دشوار بوده ام بسیار زیبا و دیدنی است. این مسیر برای طبیعت گردان و کوهنوردانی که به مقصد رودافشان سفر می کنند، مسیری بسیار مناسب است. این مسیر زیبا از روستای دلی چای واقع در حاشیه جاده فیروزکوه نیز عبور نموده و در امتداد مسیر رودخانه دلی چای ادامه پیدا می کند.

همچنین ببینید: اجاره سوئیت در کیش

تالار اول غار رودافشان

همان گونه که گفتیم دهانه غار رودافشان بسیار بزرگ است. در حدی که می توان پس از غار ایوب و غار اسپهبد خورشید، آن را به عنوان سومین دهانه بزرگ در غارهای ایران نامید. شما پس از عبور از آن بلافاصله وارد اولین تالار این غار خواهید شد که از بزرگ ترین تالارها در غارهای ایران به شمار می رود. این تالار عظیم، دارای تاقدیس بسیار بزرگی است که لایه های آن دارای استحکام زیادی می باشند. به همین علت هیچ نشانی از شکستگی و یا سنگ های سست در آن مشاهده نمی گردد. این تالار به اندازه ای بزرگ است که می توان در یک آمفی تئاتر بزرگ را برپا کرد.

در مورد علت وسعت این تالار، فرسایش آب رودخانه دلی چای را در کنار فرآیند غارزایی ذکر می کنند. به این صورت که هزاران سال قبل که دره رودافشان عمق فعلی را نداشت، رودخانه دلی چای و یا شاخه ای از آن با دهانه غار رودافشان هم سطح بوده است. در نتیجه آب رودخانه ها وارد دالان ها می گردید و لایه های سست در مسیر خود را تخریب می نمود. تعدادی ایوان که از سنگچین ساخته شده اند و نیز مقداری خرده سفال در انتهای این تالار وجود دارد. این تالار فاقد تزئینات آهکی می باشد.

غار رودافشان کجاست

غار رودافشان کجاست

تالار دوم غار رودافشان

پس از تالار اول، تالار دوم قرار گرفته است. در بین تالار اول و دوم، یک دیوار سنگچینی قرار گرفته است که دارای طول 8 متر و پهنای 1.5 متر می باشد. در حال حاضر بخشی از این دیوار تخریب شده است و درگاهی به عرض 2 متر به وجود آمده است. این درگاه مدخل تالار دوم را تشکیل می دهد. در این قسمت تاقدیس نسبتا کوچکی با ارتفاع حدودا 8 متر نیز قرار گرفته است که ابتدای تالار دوم می باشد. تالار دوم دارای تاقدیس به ابعاد 50 در 60 متر و نیز ارتفاع 20 متر می باشد. در دیواره این تالار، یک شکاف بزرگ به چشم می خورد. این تالار نیز همانند تالار قبلی فاقد تزئینات آهکی می باشد.

تالار سوم غار رودافشان

این تالار دارای ابعاد 40 متر در 50 متر بوده و حدود 15 متر ارتفاع دارد. برخلاف تالارهای پیشین، در این تالار تزئینات آهکی بسیار فراوان بوده و روی سقف و دیوار این تالار، چکنده های گل کلمی و نخودی به چشم می خورد. تمامی تالار پوشیده از چکیده های مخروطی دانه انگوری می باشد. در بخش راست تالار، دالانی به طول ده متر وجود دارد که به اتاقی منتهی می گردد. در مجموع می توان گفت که دیوارها و سقف این اتاف با تزئینات خوشه انگوری، گل کلمی، ستون های سنگی و نیز آبشار سنگ پوشیده شده است. این اتاق دارای دهانه دیگری بوده که به انتهای تالار سوم می رسد.

رودافشان (3)

انتهای تالار سوم نیز راهرویی به عرض 2 متر و ارتفاع حدودا 6 متر بوده و پس از طی کردن حدود 50 متر، استالاگمیت بزرگی به چشم می خورد. پس از طی کردن حدود 20 متر، بلندترین چکیده غار به بلندی 12 متر در مقابل چشمان بینندگان خودنمایی می کند. در این بخش چکنده های نیزه ای فراوانی به چشم می خورد.

معبد آناهیتا

با عبور از یک ورودی، پس از عبور از دالانی در دنباله مسیر، به عمیق ترین نقطه غار نسبت به دهانه آن خواهید رسید. این بخش در حدود 150 متر پایین تر از دهانه غار است. در ادامه توسط یک نردبان آهنی که به جهت سهولت غار تعبیه گردیده است، به دالانی با ارتفاع تقریبا 3 متر خواهید رسید. در انتهای این دالان، حوضچه ای آبی وجود داشته که ستونی سنگی در میان آن قرار گرفته است. این محل تالار به نام «آناهیتا» شناخته می شود و پس از آن تاقدیسی به پهنای 15 تا 20 متر به چشم می خورد. در ادامه مسیر پس از طی 150 متر به یک دالان 10 متری خواهید رسید که انتهای غار است. از لحاظ ارتفاعی نیز محل انتهای غار در حدود 50 متر پایین تر از دهانه آن می باشد.

کلمات کلیدی » غار رودافشان آدرس,غار رودافشان شهرستان,غار رودافشان تور,غار رودافشان مسیر,غار رودافشان نقشه,غار رودافشان در کدام شهر است

مطالب پیشنهادی » شهمیرزاد ایران

تهران سوئیت، اجاره سوئیت مبله در تهران کوتاه مدت

اجاره ویلا استخردار در شمال

Rate this post
دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

2 پاسخ به “غار رودافشان کجاست؟ غاری پنهان در شهرستان دماوند + معرفی تالارهای غار”

  1. پرهام گفت:

    خیلی قشنگه ولی فکر می کنم که این غار در دسته جاهای گردشگری ترسناک ایران دسته بندی بشه

  2. عرفان گفت:

    بسیار خوب بود
    ان شاءالله فرصتی دست بده و بتونیم این غار پنهان رو ببینیم … ای کاش تورهایی رو که داخلی هستند و از طریق اون ها میتونی به اینجور جاها بری رو هم معرفی می فرمودین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *