02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

الموت: یکی از بهترین مکان ها برای مسافرت تهرانی ها +عکس

الموت: یکی از بهترین مکان ها برای مسافرت تهرانی ها +عکس
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 20 اسفند 1395

اگر اهل مطالعه تاریخی باشید، احتمالا تاکنون نام الموت و قلعه تاریخی آن را شنیده اید. خبر خوش این که اگر از جمله کسانی هستید که ساکن تهران بوده و یا حتی در شهرهای مجاور تهران زندگی می کنید، سفر به الموت گزینه ای فوق العاده برای شما خواهد بود. چرا که الموت، فاصله زیادی با تهران نداشته و از این رو می توانید در سفری یک روزه، چند روز هیجان انگیز تاریخی را تجربه نمایید. اما واقعا الموت چه ویژگی ای دارد که هر گردشگری را مجذوب خود می سازد؟ با ما همراه باشید تا زیبایی های آن را برای شما علاقه مندان به اجاره آپارتمان مبله تهران شرح دهیم.

الموت (3)

نمایی از قلعه تاریخی الموت در گذشته

سوال: از تهران تا الموت دقیقا چقدر راه بوده و یا به عبارتی فاصله تهران تا قلعه الموت چقدر است؟ پاسخ: فاصله تهران تا الموت 201 کیلومتر حدود سه ساعت بوده و به علت همین کم بودن فاصله الموت تا تهران است که رفت و آمد به آن برای تهرانی ها لذت بخش خواهد بود.

در حقیقت شما می بایست برای بازدید از این قلعه فوق العاده، ابتدا به قزوین رفته و سپس از آنجا در حدود 70 تا 80 کیلومتر در جاده الموت رانندگی کنید. شاید با خود تصور کنید که این جاده، آنچنان زیبا نبوده و حوصله شما در مسیر آن سرخواهد رفت. با این حال چیزی که بایستی بدانید این است که این جاده مناظری بسیار زیبا در مسیر خود دارد. طبیعتی بکر که با پوشش گیاهی خاص خود آراسته شده، آنچنان مسافران و گردشگران را به شوق می آورد که بسیاری در راه از مسیر پیاده شده و با این طبیعت دیدنی عکس یادگاری می اندازند.

الموت (4)

بقایای حال حاضر باقی مانده قلعه الموت

بگذارید این گونه بگوییم که هیچ گردشگر و راننده‌ای از طی کردن این مسیر طولانی و کوهستانی خسته نخواهد شد. چرا که جاذبه‌های شگفت‌انگیزی هر لحظه با شما روبرو می شوند. در فصل بهار هر بخش از این جاده سرسبز با رنگ گل‌های متنوع و درختان رنگارنگی پوشیده شده و بوی عطرآگین گل‌های بهاری را به مشام می‌رساند. در ایام پاییز هم که هزاررنگ درختان خودنمایی می کند و هر گردشگری را وادار می‌کند تا در کنار جاده ایستاده و از این نما عکس انداخته و لذت ببرد.

هستند بسیاری از افراد که در مسیر ماشین را به کناری پارک کرده و برسر تپه و یا کوهی به همراه خانواده نشسته‌اند تا دوباره به مسیر خود تا الموت ادامه دهند. احتمالا دانستن این نکته برایتان جالب خواهد بود که در این مسیر پر پیچ و خم حدود ۵۰۰ روستای کوچک وجود دارد که در راههای فرعی قرار گرفته‌اند.

بایستی اظهار داریم که اگر توریست وار در این جاده رانندگی کنید، رسیدن شما به قلعه الموت در حدود 1 تا 2 ساعت به طول خواهد انجامید. این نکته را نیز فراموش نکنید که به جهت رسیدن به قلعه الموت، مسیر کوهنوردی سنگینی را پیش روی خود خواهید داشت. در این مسیر، شما می بایست از 400 پله سنگی بالا بروید. به همین علت است که توصیه می شود که کفش مناسب برای کوهنوردی را تهیه نمایید. قلعه الموت، بر روی صخره ای عظیم در ارتفاع 2100 متری واقع می باشد. شما از روی این قلعه عظیم، می توانید مناظری فوق العاده زیبا از طبیعت را از 10 کیلومتری روبروی صخره نظاره کنید.

الموت

بقایای باقی مانده از الموت

در میانه راه مردم همین روستاها در زمین‌های کرت‌بندی شده روی کوه‌ها و تپه‌ها کشاورزی می‌کنند و یا دام‌های خود را به چرا برده‌اند و گردشگران می‌توانند آن‌ها را ببینند.

این را نیز بگوییم که معمولا افراد در روستایی بزرگتر به نام معلم کلایه توقفی دارند تا مایحتاج خود را تامین نموده و از آن به بعد تا قلعه حسن صباح نیم ساعت بیشتر راه نیست. اما با این حال در همین مسیر می‌توان راه حدودا ده دقیقه ای را به سمت دریاچه اوان کج کرد و به جایی رسید که دریاچه‌ای پس از گذراندن چند تپه پشت سر هم خودنمایی می‌کند. دور تا دور این دریاچه را نی‌های بلند پوشانده‌اند و همیشه چند قایق کوچک منتظر سوار کردن گردشگرانی است که در اطرافش زیراندازی پهن کرده و نشسته‌اند.

در حقیقت، وجود درختان متعدد در این منطقه و آب و هوای خنکی که دارد موجب شده همیشه حتی در وسط هفته گردشگران در این مکان اقامت هر چند کوتاهی داشته باشند. خودروهای شخصی زیادی در اطراف دریاچه پارک می شود که چادرهای مسافرتی به همراه دارند. در فصل پاییز که درختان رنگارنگ می شوند، بر زیبایی این منطقه اضافه گشته و به تبع آن تعداد گردشگران بیشتر و بیشتر از قبل خواهد شد.

نکته جالب دیگر این که در منطقه و روستای الموت می‌توان به محض وارد شدن و گذشتن از باغ‌های گیلاس، بافت روستایی را مشاهده کرد. خانه‌هایی که همه دارای یک بالکن چوبی هستند و با گل‌های شمعدانی تزئین شده اند اما در کنار همین خانه‌ها، برخی از افراد خانه ای جدید ساخته‌اند و با کاشی و سرامیک‌های قرمز و یا آبی نمای بیرونی آپارتمان‌های خود را تزئین کرده‌اند. این یک نوع عدم ناهماهنگی در بافت تاریخی روستا را نشان می‌دهد که دست به گریبان اهالی شده است. آنها هر کدام درصدد هستند تا خانه های خشتی خود را با چارچوب‌های چوبی رنگ تخریب کرده و ساختمانی سیمانی و جدید بسازند به همین دلیل پرسه در روستا نشان می‌دهد که این رقابت و میل به داشتن آپارتمانهای سیمانی چقدر در میان مردم نفوذ پیدا کرده است.

اما در منطقه الموت و در روستایی که در نزدیکی قلعه حسن صباح قرار دارد، غالب گردشگران خارجی حضور دارند که اکثرا جوانان خارجی بوده و به راحتی می‌توانند این مسیر را طی کرده و حتی در قلعه و کوه‌های اطرافش گردش کنند.

قابل توجه علاقه مندان به اجاره خانه محلی در الموت و اجاره ویلا الموت: مردم منطقه میزبان این گردشگران هستند آن هم در خانه‌های خود که برای حضور گردشگران آماده شده است. مردم منطقه الموت بخشی از خانه خود را برای حضور گردشگران به تخت، وسایل و امکاناتی مانند پخت و پز و یخچال و کمد تجهیز کرده اند و بابت حضور گردشگران داخلی و خارجی از انها کرایه دریافت می کنند. کرایه‌هایی که از شبی ۲۰ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان نرخ دارد. پس از بابت اجاره سوئیت در الموت خیالتان راحت باشد.

 گردشگران منطقه توریستی الموت بیشتر جوانان خارجی هستند

گردشگران منطقه توریستی الموت بیشتر جوانان خارجی هستند

یکی از این خانه‌های قدیمی توسط پایگاه میراث فرهنگی الموت ساخته مرمت شده است حتی پله‌ها و دستگیره پله‌های این خانه با نمای چوبی و تزئینات داخلی آن را پایگاه میراث فرهنگی الموت مرمت و بازسازی کرده تا نمونه‌ای موفق از نگهداشت خانه‌های قدیمی در روستا باشد.

شکل و شمایل اولیه این خانه حاکی از آن است که سلیقه سازندگان این خانه‌ها در ساخت بناهایی از چوب و خشت در میان سبزی درختان و کوههای اطراف بسیار زیبا بوده است. اما مالکان همین خانه، آن را طوری نگهداری کرده‌اند که اکنون وقتی گردشگری به آنجا مراجعه می‌کند از کرایه کردن اتاق پشیمان می‌شود. چون رنگ دیوارها ریخته و مالک به جای آنکه آن را مرمت کند با کاغذهای سفید آن را پوشانده حتی روی پیش بخاری تزئین شده خانه را نیز با پرده ای کوچک مخفی کرده است و فضای نامرتبی را در اتاق ایجاد کرد همین موضوع موجب می‌شود تا مسافر با یک آشفتگی در خانه مواجه شود و میلی به اقامت در آن نداشته باشد.

در روستای الموت می‌توان به محض وارد شدن و گذشتن از باغ‌های گیلاس، بافت روستایی را مشاهده کرد

در روستای الموت می‌توان به محض وارد شدن و گذشتن از باغ‌های گیلاس، بافت روستایی را مشاهده کرد

اما در مقابل یکی از این خانه‌ها متعلق به فردی است که اولین بار در الموت اقدام به پذیرش مسافر کرده است سمیعی چند سالی است که فوت کرده اما هنوز خانواده و همسرش پذیرای گردشگران هستند آن هم فقط گردشگران خارجی. دفترچه یادبود گردشگرانی که به خانه سمیعی آمده اند زبانزد همه است دفترچه های یادبود گردشگران بسیار قدیمی است و هر کسی به زبان خود و با سلیقه خود عبارتی را برای یادگاری نوشته و به خانواده سمیعی تقدیم کرده است.

برخی از گردشگران این دفترچه ها را از صاحب خانه می گیرند و به عنوان یک دفترچه راهنما به مکان هایی می‌روند که بقیه گردشگران اسمی از آن برده و یا نقشه آن را در دفترچه ترسیم کرده اند و دوباره به صاحب خانه باز می گردانند.

مردم الموت میزبان میهمانان هستند آن هم در خانه‌های خود که برای حضور گردشگران آماده شده است

مردم الموت میزبان میهمانان هستند آن هم در خانه‌های خود که برای حضور گردشگران آماده شده است

گفتنی است که این تنها خانه ای است که در سایت های مشهور گردشگری در جهان ثبت شده و گردشگران به راحتی آن را پیدا می‌کنند ولی نمای آن قدیمی و تاریخی نیست و حتی بالکن چوبی مانند خانه‌های قدیمی ندارد با این وجود گردشگران شیفته مهمان نوازی این خانواده می شوند.

این دو خانه در دو سوی مقابل هم قرار دارند یکی با معماری اصیل منطقه اما بدون گردشگر و دغدغه مالک برای حفظ آن و دیگری مشهور در سطح جهان با معماری جدید اما مهمان نواز.

وجود همین خانه‌ها و درآمدزایی آنها از محل ورود گردشگر موجب شده تا خانه‌های دیگر نیز برای پذیرایی از گردشگران تجهیز شود اما هر یک به سیلیقه خود. هنوز در این روستا یک خانه به عنوان نمونه تجهیز نشده تا فرهنگ بوم گردی در آن به درستی انجام شود. هر کسی با هر سلیقه ای اتاقی در اختیار گردشگر قرار می‌دهد بی آنکه دغدغه معرفی فرهنگشان را داشته باشند.

گردشگران جوانی نیز که به این منطقه می آیند معمولا تنها زمان شب را برای اقامت در این خانه‌ها انتخاب می‌کنند آنها از قلعه حسن صباح بالا می‌روند و از سبزی‌های کوهی که توسط مردم چیده شده استقبال می کنند.

مردم منطقه الموت بخشی از خانه خود را برای حضور گردشگران مجهز کرده اند

مردم منطقه الموت بخشی از خانه خود را برای حضور گردشگران مجهز کرده اند

معمولا صاحب خانه‌ها پاسپورت آن‌ها را پیش خود نگه می دارند تا زمانی که اتاق را تحویل دهند. برخی از آنها از غذای محلی استفاده می کنند و برخی خانه ها که توریست خارجی زیادتری دارند سعی کرده اند تا با شبیه سازی خانه خود به آپارتمان گردشگران خارجی احساس رضایت بیشتری کنند. به همین دلیل بافت تاریخی و قدیمی الموت به سرعت جای خود را به آپارتمانهایی می دهد که بی ضابطه و بدون هماهنگی با منطقه و طبیعت در حال ساخت است.

سوال: چرا قلعه الموت امروز ویرانه است ؟

پاسخ به این سوال، ریشه تاریخ دارد و بایستی اندکی با تاریخچه قلعه الموت قزوین آشنا باشید. همان گونه که می دانید، نام الموت در تاریخ ایران با نام اسماعیلیه گره خورده و حسن صباح به عنوان رهبر فرقه اسماعیلیه از این قلعه به عنوان پایگاه حکومت خود و ترویج عقاید اسماعیلیه استفاده می‌کرده است. در قرن دوازده ام میلادی پیروان حسن صباح (تولد ۱۰۷۰ – وفات ۱۱۲۴ هجری قمری) رهبر مقتدر فرقه اسماعیلی مجموعه‌ای از قلعه‌های مستحکم را در سرتاسر رشته کوهه‌ای البرز بنا کردند. آن‌طور که مشهور است حسن صباح رهبری یک شبکه مخوف از فداییان را بر عهده داشته است که در آن زمان وظیفه ترور یا ربودن شخصیت‌های سیاسی حکومت آن دوران به نام عباسیان را بر عهده داشت.

از سمت دیگر؛ یتر وایلی در کتاب آشیانه عقاب، حسن صباح را قهرمانی آزاداندیش و آشنا به علوم و اسرار اسلامی دانسته و از داستان حشیش به‌عنوان توطئه ساختگی برای بدنام ساختن فرقه اسماعیلیون یادکرده است. مغول‌ها برای جلوگیری از اشغال مجدد این قلعه‌ها، استحکامات این قلعه‌ها را از میان بردند. امری که سبب شده از شگفتی‌های معماری این دژها ویرانه‌ای به عصر ما برسد. با تخریب قلعه الموت دوران نفوذ اسماعیلیان در ایران نیز پایان گرفت. این قلعه به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه در سال ۱۹۳۰ کتاب خاطرات خانم فریا استارک که سفرنامه‌ای در ارتباط با بازدید از قلعه‌های حشاشیون نوشته بود به چاپ رسید.

از چنار خونبار زرآباد بشنوید!

درختی که هرساله روز عاشورا خون تراوش می کند.

درختی که هرساله روز عاشورا خون تراوش می کند.

داستانی بدین شرح بسیار روایت شده که در الموت درختی است که هر سال ظهر عاشورا از آن مایع رنگینی به مانند خون تراوش می‌کند. این ها عباراتی هستند که باعث شده است که این درخت در کنار قلعه الموت به جاذبه‌ای مشهور تبدیل شود. به طوریکه همه ساله گردشگران بسیاری زیادی از اقصی نقاط دنیا برای دیدن این پدیده به زرآباد سفر می کنند.

با این حال گفتنی است که پدیده چنار خون‌بار قدمت تاریخی دارد این پدیده از زمان شاه‌سلطان حسین صفوی به این سوی شناخته شده بود و در دوره قاجاریه شهرت بسیاری پیدا کرد. از همان سال‌ها در خصوص واقعی بودن یا غیر واقعی بودن این پدیده گفتگوها و مطالعات زیادی صورت گرفته، اما خون یا صمغ، هر چه که باشد جاذبه ایست که زرآباد و درختش را به مکانی دیدنی در الموت تبدیل کرده است.

اقامتگاه بوم‌گردی اله آموت (اقامت شب)

قابل توجه عزیزان علاقه مند که سوئیت اجاره ای در الموت: در اقامت‌گاه بوم‌گردی آله آموت روستاییان تمامی تلاش خود را کرده‌اند تا میهمان نوازی الموتی‌ها را به رخ مسافران بکشند. بوی نان تازه محلی که صبح‌ها در تنور خانه پخت می‌شود یا دیوار‌های کاهگلی و حوض فیروزه‌ای با کلی گلدان شمعدونی‌های رنگارنگ، شما را به خاطرات چندین سال پیش و خانه مادربزرگ‌ها خواهد برد. لذا از لحاظ محل اقامت در الموت خیالتان راحت باشد.

دریاچه اُوان

در نتیجه بنابر آنچه گفته شد، درست است که در روستای زیبای الموت، اقامتگاه هایی برای اقامت شبانه نیز ساخته شده است. با این حال اگر علاقه دارید که برای یک شب هم که شده در این منطقه خوش آب و هوا سپری کنید، بایستی به شما توصیه نماییم که به سوی دریاچه اوان حرکت کنید. این دریاچه فوق العاده زیبا و دیدنی، در فاصله 20 کیلومتری از قلعه الموت واقع می باشد. بسیاری این دریاچه را، یکی از زیباترین مناظر گردشگری در کل کشور می دانند. البته این نکته نیز جالب توجه است که به علت ارتفاع بالای دریاچه، معمولا آب و هوای دریاچه به خصوص در پاییز و زمستان بسیار سرد می باشد.

هم چنین ببینید: سوئیت های کیش

این سرما حتی به گونه ای است که در فصل زمستان سطح دریاچه یخ بسته و برخی در آن اسکیت سواری می کنند. در فصل تابستان نیز آب دریاچه بسیار برای شنا مناسب است. علاوه بر آن، قایق های پدالی در فصول معتدل و گرم، پذیرای گردشگران از اقصی نقاط ایران و حتی جهان خواهد بود.

الموت (2)

نمایی از دریاچه زیبای اوان

مطالب مرتبط: اجاره آپارتمان مبله در تهران بلند مدت

شما به منظور رفتن به دریاچه اوان، می توانید از تورهای گردشگری دو روزه نیز استفاده نمایید. همچنین در صورتی که در گروهی کوچک هستید، می توانید برای اقامت در طبیعت زیبای الموت، از تاکسی و مینی بوس نیز استفاده نمایید.

پشت سر گذاشتن مسیری پرپیچ و خم در دل کوهستان به دیدار از دریاچه‌ی زیبای اوان می‌ارزد و خستگی راه را از تن بیرون می کند. دریاچه اوان که بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی آب شیرین قزوین است با چشم‌انداز زیبای خود به ویژه در فصل بهار محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت گردشگران است . در سفر به اوان می‌توانید از تفریحاتی نظیر  ماهی گیری، قایق سواری و شنا لذت ببرید.  آب دریاچه اوان از چشمه‌های درون جوش دریاچه تامین می‌شود. چشم انداز این دریاچه با درختان دست کاشت و گیاهان رسته در بیرون و درون آن، بی‌نهایت لطیف و ساده است. کل و بز، پلنگ، خرس، روباه، شغال، گرگ، انواع عقاب، کبک و ماهی ها و … حیات وحش این حوزه آب‌خیز را تشکیل می دهند.

باز هم تاکید می کنیم که یادتان نرود که برای سفر به این دریاچه می بایست حتما لباس گرم با خود همراه داشته و وعده غذایی مناسب نیز با خود داشته باشید. در کنار این دریاچه زیبا، سرویس های بهداشتی و محلی برای چادرزدن و همچنین فضایی برای پارک اتومبیل نیز پیش بینی گردیده است. البته جدا از این محل، در حومه دریاچه روستایی وجود دارد که می توانید با قیمتی مناسب منازل روستایی را برای اقامت شبانه اجاره نمایید.

برای مشاهده سایر مقالات در زمینه گردشگری به صفحه مقالات ما مراجعه بفرمایید.

اجاره ویلا در شمال

3/5 - (1 امتیاز)

مطالب پیشنهادی

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

5 پاسخ به “الموت: یکی از بهترین مکان ها برای مسافرت تهرانی ها +عکس”

  1. ترانه گفت:

    اوان طبیعت بی نظیری داره مخصوصا تو تابستون فقط یه کمی اگر امکانات رفاهی شو بیشتر کنن دیگه عالی ترم میشه.. سپاس از شما

  2. سینا گفت:

    الموت یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاهایی هست که به همه شدیدا توصیه می کنم
    انصافا حرف نداره

  3. فاطمه گفت:

    قلعه الموت در گذشته خیلی زیبا و باشکوه بوده … اگه این قلعه الان بود بدون شک یکی از دیدنی ترین جاهای تاریخی در دنیا بود چرا که عظمت فوق العاده ای داشته و ثانیا داستان های فراوانی ازش نقل شده …

  4. علی‌اکبر گفت:

    با یه مقداری همت می شد از همون قلعه الموت بیشتر محافظت کرد تا به اون شکل اسف باری که در عکس های بالاست نباشه 😐

  5. آتنا گفت:

    الموت رو اگه بشه یه ذره بازسازی کرد فکر می کنم خیلی بهتر بشه چون الان یه مخروبه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *