02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

دریاچه هایی فوق العاده برای آبتنی! (قسمت 2)

دریاچه هایی فوق العاده برای آبتنی! (قسمت 2)
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 16 بهمن 1395

در قسمت قبلی برخی دریاچه های بسیار عالی کشورمان را برای آبتنی برشمردیم. در این قسمت در ادامه این دریاچه ها، از شما علاقه مندان به اجاره آپارتمان مبله در تهران دعوت داریم که تا پایان این نوشتار، با «تهران سوئیت» همراه باشید:

دریاچه زریوار – کردستان

دریاچه زریوار – کردستان

دریاچه زریوار – کردستان

دریاچه زریوار، دریاچه ای در 8 کیلومتری غرب شهرستان مریوان است. این دریاچه، یکی از دریاچه های آب شیرین کوهستانی محسوب شده و در مجاورت کوه های زاگرس واقع گردیده است.

مساحت این دریاچه در حدود 8.5 کیلومتر مربع بوده و سطح حوضه آبگیر آن در حدود 150 کیلومتر مربع برآورد می گردد. بررسی ها حاکی از آن است که این دریاچه در اثریک فرونشست محلی ایجاد شده است. مهم ترین دلیل این فرونشست، دو گسل طولی هم روند در طرفین شرقی و غربی آن است. در اطراف این دریاچه، کوه های بلندی به چشمی می خورند که بعضا تاحدود 1500 متر نیز ارتفاع دارند. این کوه ها سراسر پوشیده از جنگل بوده و چشم اندازهای طبیعی بکر و زیبایی در این منطقه به چشم می خورند.

آب دریاچه زریوار از رودهایی همچون چم زریوار و چم قزلی به همراه چشمه های زیردریاچه ای تامین می گردد.

حوض سلطان – قم

حوض سلطان – قم

حوض سلطان – قم

دریاچه حوض سلطان در 90 کیلومتری جنوب غربی تهران و هم چنین در حدود 35 کیلومتری شمال قم واقع گردیده است. از دریاچه از سطح دریا 806 متر ارتفاع داشته و متشکل از دو قسمت می باشد. این دو قسمت به وسیله یک آبراهه به یکدیگر متصل می گردند.

دریاچه حوض سلطان از دو چاله جدا از هم پدید آمده است. این دو دریاچه یکی به نام «حوض سلطان» و دیگری با نام «مره» شناخته می شود. آب این دریاچه از رود شور و قره چای به همراه هرزآب های فصلی کوه های اطراف تامین می گردد. هر دو قسمت دریاچه حوض سلطان در مرکز با پوسته نمکی پوشیده شده است. این پوسته در حدود 24 درصد از مساحت آن ها را فرا گرفته است.

دریاچه پریشان – فارس

دریاچه پریشان استان فارس

دریاچه پریشان – فارس

در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر کازرون و هم چنین حدود 100 کیلومتری غرب شیراز، دریاچه ای به نام «پریشان» یا «فامور» قرار گرفته است. این دریاچه در یک فرونشست نسبتا کم عمق شکل گرفته است. در پیرامون این دریاچه کوه های نسبتا بلندی وجود دارند. به طور کلی این دریاچه با کوه های فاموردر شمال و شرق، کوه های سربالش در جنوب و جنوب شرقی و غرب دریاچه احاطه گردیده است.

منبع اصلی تامین آب دریاچه پریشان، آبراهه هایی است که از چشمه ساران کوه های بلند اطراف جاری می گردند. این دریاچه از سطح آب های آزاد، 820 متر ارتفاع دارد. این دریاچه در حدود 43 کیلومتر مربع وسعت داشته و گستره آبگیری آن چیزی در حدود 150 تا 170 کیلومتر مربع می باشد.

بختگان و طشک – فارس

بختگان و طشک – فارس

بختگان و طشک – فارس

دریاچه های بختگان و طشک، در بخش شمالی و شرق شیراز و غرب نی ریز واقع گردیده اند. این دریاچه ها، نسبت به سطح دریا 1558 متر ارتفاع داشته و عمق آن ها بین 1.10 تا 2 متر تغییر می کند.

بخش وسیعی از سطح هر دو دریاچه را لایه ای از نمک فرا گرفته است. مساحت هر دو دریاچه در حدود 1195 کیلومتر مربع بوده و 750 کیلومتر مربع آن متعلق به بختگان می باشد.

حوضه آبگیر در این دو دریاچه بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. در ضمن تعدادی جزیره و شبه جزیره کوچک و بزرگ نیز در این دو دریاچه قرار گرفته اند و مهم ترین آن ها جزایر نرگس و گنبان در دریاچه طشک و جزیره مناک در دریاچه بختگان می باشند. مساحت این جزایر، بیش تر بسته به شرایط بارندگی سالانه است.

دریاچه هامون – سیستان

هامون جازموریان

دریاچه هامون – سیستان

آب ها و دریاچه های فصلی مختلفی هستند که در شمال غربی باختر و جنوب غربی شهرستان زابل واقع گردیده اد. این مجموعه تحت عنوان های مختلفی اعم از هامون صابری، هامون هیرمند، هامون یوزک و یا دریاچه سیستان شناخته می شوند.

البته بایستی به این نکته نیز توجه داشته باشیم هبخشی از دریاچه هامون در خاک افغانستان واقع گردیده و باقی در خاک ایران است. رود هیرمند، بیش ترین تامین کننده آب این دریاچه فصلی می باشد.

دریاچه هامون، 1500 کیلومتر مربع وسعت داشته و در زمان پرآبی وسع آن به 5660 کیلومتر مربع نیز رسیده است. البته بایستی این نکته را نیز متذکر شویم که از این میزان، تنها 3820 کیلومتر مربع در کشور ایران واقع است. بیش ترین عمق دریاچه در حدود 11 متر بوده و در هنگام وزیدن بادهای 120 روزه، دریاچه هامون به سه دریاچه تقسیم می گردد.

دریاچه گهر – لرستان

دریاچه گهر

دریاچه گهر – لرستان

این دریاچه، در منطقه حفاظت شده اشترانکوه استان لرستان واقع شده است. این دریاچه متشکل از دو دریاچه است که با یکدیگر در حدود 100 متر فاصله دارند.

دریاچه پایینی اندکی بزرگ تر از دریاچه بالایی بوده و مساحت دریاچه گهر در مجموع حدود 75 هکتار می باشد. حوضه آبگیر این دریاچه 265 کیلومتر مربع است.

این دریاچه زیبا از سطح دریا 2360 متر ارتفاع دارد. آب این دریاچه علاوه بر آبراهه های سطحی و رودهای متعدد، از چشمه های کف دریاچه نیز تامین می گردد.

بخشی از آب این دریاچه پس از پر شدن سرریز شده و به صورت رود گهر جریان می یابد. این آب پس از گذر از دره گهر و تنگ هولیون، با نام رود سبز در چم چید به رود سزار خواهد ریخت. این دریاچه زیبا، از زیباترین و سرسبزترین مناظر طبیعی بوده و یکی از مراکز طبیعت گردی به شمار می رود.

دریاچه اوان – قزوین

دریاچه اوان قزوین

دریاچه اوان – قزوین

این دریاچه در فاصله حدود 75 کیلومتری شهر قزوین واقع شده است. این دریاچه زیبا، در دامنه کوه خشچال و در بخش شمالی الموت واقع گردیده است. البته بایستی به این نکته اشاره کنیم که چهار روستای اوان، وربن، زرآباد و م چنین زواردشت این دریاچه زیبا را در بر گرفت اند. این دریاچه دارای مساحتی به حدود 70 هزار متر مربع بوده و در مجموع در حدود 1800 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

البته در مورد این دریاچه بایستی این نکته را یادآور شد که اغلب آب آن از طریق چشمه های کف دریاچه تامین می گردد. البته بارندگی های فصلی نیز نقش اندکی در تامین آب این دریاچه دارند. آب این دریاچه در بخش هایی در حال غلیان بوده و این امر سبب صافی و زلالی آب آن گردیده است.

عمق این دریاچه در نقاط مختلف آن متفاوت بوده و عمیق ترین بخش آن در جنوب شرقی دریاچه، نزدیک به 6 متر عمق دارد.

اجاره خانه مبله در کیش و اجاره ویلا در شمال با قیمت مناسب را تنها از «تهران سوئیت» بخوانید.

1/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

6 پاسخ به “دریاچه هایی فوق العاده برای آبتنی! (قسمت 2)”

  1. راکی گفت:

    دریاچه گهر و دریاچه اوان که تو ارتفاع هستن جذابیت بیشتری دارند برای من دوس دارم بعد از کلی کوهنوردی برسم به این جور جاها

  2. یاری گفت:

    منم میام

  3. فاطمه گفت:

    واو
    این دریاچه اوان قزوین چقدر زیبا است! فک کنم البته اون عکسه خیلی ادیت خورده روش تا این شده :)))

  4. نازنین گفت:

    من چند تا از این دریاچه ها رو رفتم ولی شما چه عکس های زیبایی از این دریاچه ها گذاشتین… البته عکسا درسته ولی خب از نزدیک به این زیبایی هم نیستن اون دریاچه ها … به هر حال خیلی متشکر از مطلب خوبتون موفق و پیروز باشین

  5. باران گفت:

    بسیار خوب بود
    من هم مسافرت به اینجور جاها رو به هر تفریح دیگری ترجیح میدم

  6. مریم گفت:

    چقد خوبه که آدم یه مسافرتی بره و در طول مسافرت از همه این دریاچه ها دیدن به عمل بیاره
    امیدوارم که بتونم یه روز به چنین سفری برم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *