02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

نمادهای اصیل ایرانی: هفت رکن اصلی سفره‌ی هفت سین (قسمت 1)

نمادهای اصیل ایرانی: هفت رکن اصلی سفره‌ی هفت سین (قسمت 1)
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 28 بهمن 1396

ایرانیان با سفره‌ی هفت سین را با فرا رسیدن عید نوروز می‌چینند و هر کدام از سین‌های موجود در سفره‌ی هفت سین نمادی از یک روشنی در سال جدید می‌باشد که ریشه در اعتقادات قدیمی مردم دارد. سنجد مواد قندی گلوکز، مقادیری چربی و مواد پروتئینی دارد و همچنین دارای خاصیت غذایی می‌باشد؛ اما سنجد بیشتر خاصیت دارویی و درمانی دارد و به‌عنوان تانن در طب سنتی استفاده می‌شود.

سنجد

رایحه‌ی خوش برگ درخت سنجد و شکوفه‌ی آن به عشق و دل باختگی تحرک می‌دهد. همچنین نماد تولد و زایش و برکت و بالندگی می‌باشد. علاوه بر آن سنجد نماد سنجیده عمل کردن نیز هست. سنجد با این اعتقاد در سفره‌ی هفت سین گذاشته می‌شود که هر کس با خودش عهد کند که در سال جدید هر کاری را سنجیده انجام خواهد داد. سنجیدن نشانه‌ی گرایش به خیلی چیزهاست از جمله: گرایش به عقل، احترام به تفکر و ترویج و خردمندی می‌باشد. سنجد مواد قندی گلوکز و مقادیری نیز چربی و مواد پروتئینی دارد. به این ترتیب خاصیت غذایی دارد. سنجد بیشتر در نقش دارویی و درمانی بوده و در طب سنتی نقش تانن را دارد و ضد تهوع می‌باشد و همچنین برای درمان اسهال نیز مفید است.

تبلیغ: رزرو ویلا در بندر انزلی

سمنو

سمنو از جوانه‌ی گندم تهیه می‌شود و بخشی از آیین‌های باستانی ایران را نیز یادآور می‌شود. صبر، استواری و قدرت و توانایی از مظاهر سمنو به شمار می‌روند و همچنین می‌توان سمنو را نماد زایش گیاهی و بارور شدن دانست. خود سمنو حتی بعضی واقع به‌عنوان دارو نیز به‌حساب می‌آید و این ویژگی سمنو به خاطر نیروی بسیار زیادی که در سمنو موجود هست، مربوط می‌باشد که به همین سبب معمولاً زنان بارداری که کم خون هستند سمنو برایشان مفید است و همچنین برای کودکان در حال رشد یک ماده مغذی و مفید از نظر تأمین انرژی به شمار می‌آید.

انواع مواد معدنی همچون کلسیم، روی، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم در سمنو به فراوانی یافت می‌شود. یکی از راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن به پوکی استخوان و همچنین کم خونی در زنان باردار، به‌ویژه زنان در حال شیرده ف استفاده از سمنو توصیه می‌شود، زیرا طبق گفته‌های بالا سمنو سرشار از مواد معدنی می‌باشد. حال می‌خواهیم به این بپردازیم که چگونه سمنوجلو یکم خونی را می‌گیرد. سمنو به خاطر داشتن انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های B2, B1، نیاسین و اسیدفولیک، ویتامین E و کاروتون با کم خونی به‌ویژه در زنان باردار مقابله می‌کند.

حتما ببینید: اجاره آپارتمان در تهران روزانه

یکی دیگر از آنتی اکسیدآن‌های بسیار فوق‌العاده که باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد موجود در متابولیسم مواد غذایی می‌شود، کاروتون و ویتامین E موجود در سمنو می‌باشد و همچنین احتمال مبتلا شدن به سرطان را به‌شدت کاهش می‌دهد. ورزشکاران نیز می‌تواند از سمنو استفاده کنند، زیرا که سمنو یک ماده غذایی مفید برای ورزشکاران می‌باشد. هر چند که سمنو فقط در ایام نوروز در سفره هفت‌سین ایرانیان یافت می‌شود ولی به خاطر یک منبع مفید انرژی توصیه می‌شود که در زندگی روز مره خود نیز از سمنو استفاده کنیم.

سیب سرخ

سومین سینی که در سفره هفت‌سین ما ایرانیان به چشم می‌خورد، سیب سرخ می‌باشد و از طرفی می‌دانیم که سیب یک میوه بهشتی می‌باشد. سیب نماد تندرستی و عشق می‌باشد. یکی از ویژگی‌های سیب دارا بودن اثرات آرام بخش می‌باشد که این اثر به دلیل وجود ویتامین‌هایی همچون ویتامین گروه B، منیزیم و فسفر در سیب حاصل می‌شود. از دلایلی که سیب موجب ایجاد انرژی خوب برای فعالیت‌هایی بدن می‌شود، این است که مواد مغذی سیب داری انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. پکتن یکی از فیبرهای موجود در سیب می‌باشد که باعث کم شدن کلسترول خون می‌شود.

حتما بخوانید: ویلا اجاره ای کیش

سیر

از آن جایی که انسان باید همیشه با چشم قناعت به جهان نگاه کند، به خاطر همین سیر نماد مناعت طبع می‌باشد. از گذشتگان خود نیز شنیده‌ایم که سیر بر دستگاه گوارش بسیار مفید است و به عبارت دیگر با مصرف سیر دستگاه گوارش خود را بیمه می‌کنیم. اکثر اوقات سیر به‌عنوان طعم دهنده غذا، به خوراک‌ها اضافه می‌شود. یکی از مواد غذایی که فشار خون و کلسترول خون را کم می‌کند، سیر می‌باشد و همچنین خطر مبتلا شدن به سرطان به‌خصوص سرطان معده و روده به‌شدت کاهش می‌دهد و این هم به خاطر تأثیر گذاشتن سیر بر تجمع پلاکت‌ها می‌باشد.

گوگرد و سولفور از ترکیبات سیر به‌حساب می‌آیند و باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد سلول می‌شود و همچنین برای درمان عفونت و مار گزیدگی بسیار مفید است.

مطالب پیشنهادی » حقوق مهندس مکانیک در امریکا

برای مشاهده قسمت دوم این مطلب کلیک بفرمایید.

Rate this post
دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

یک پاسخ به “نمادهای اصیل ایرانی: هفت رکن اصلی سفره‌ی هفت سین (قسمت 1)”

  1. یوسف گفت:

    چه جالب
    من همیشه فک می کردم اینا همینجوری الکی چون اولش س داره و دم دسته میان ازینا استفاده می کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *