02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

ثبت جهانی حافظیه، سعدیه و خواجوی کرمانی با جدیت پیگیری خواهد شد

ثبت جهانی حافظیه، سعدیه و خواجوی کرمانی با جدیت پیگیری خواهد شد
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 25 آذر 1397

‌در جلسه‌ی مشترک رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان میراث فرهنگی با پارسایی نماینده شیراز در مجلس، معاون گردشگری استانداری فارس و مسئولان میراث فرهنگی استان، پیگیری ثبت جهانی حافظیه و سعدیه و خواجوی کرمانی، در قالب یک پرونده مشترک مورد تاکید و تأیید قرار گرفت.

‌به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان فارس، بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس در جلسه‌ با رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و برخی مسئولان اجرایی و حوزه گردشگری فارس، ضمن بر شمردن ظرفیت‌های قانونی موجود، برای حمایت از حوزه‌های مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بر لزوم جلوگیری از فعالیت اماکن اقامتی و مهمانسراهای تحت مدیریت دستگاه‌های اجرایی و نهادهای دولتی و نظامی، اجرای دقیق و بلامنازع قوانین بازدارنده در خصوص تخریب اماکن تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و اعمال دقیق تعرفه‌های صنعتی حامل‌های انرژی (آب، برق و گاز) برای تأسیسات و مؤسسات گردشگری تاکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت ارزشمند آثار تاریخی به جا مانده از دوره زندیه نظیر ارگ کریمخان، موزه پارس، حمام وکیل، مسجد وکیل، بازار وکیل، عمارت دیوانخانه و آب انبار وکیل، بر ضرورت ثبت این محور در فهرست آثار جهانی یونسکو تاکید کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه پیشنهاد کاهش مالیات برارزش افزوده را برای حمایت از تأسیسات و مؤسسات گردشگری مطرح و تاکید کرد که از طریق کاهش هزینه‌های تورگردانی در ابعاد مختلف اقامتی، دفاتر، خوراک و نوشیدنی و حمل ونقل، می‌توان شاهد ارتقاء جایگاه گردشگری داخلی و تقویت رقابت پذیری در بین مقاصد گردشگری بین المللی باشیم‌.

پارسایی در ادامه موضوع بیمه صنعتگران و راهنمایان گردشگری را مطرح و بر ضرورت تحت پوشش قرار گرفتن فعالان این حوزه تاکید کرد.

وی همچنین با بیان موضوع اداره کردن اماکن گردشگری استان فارس و سایر نقاط کشور به صورت هیئت امنایی، اجرای این طرح را به منظور توسعه و تخصیص بودجه مناسب به این اماکن مهم ارزیابی کرد.

نماینده مردم شیراز در این جلسه، برگزاری نمایشگاه‌ها را فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه‌های مختلف گردشگری دانست و خواستار مشارکت و تخصیص بودجه مورد نیاز برای حضور مؤثر در نمایشگاه‌های بین ‌ المللی شد.

پارسایی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع حفظ و حراست از آثار تاریخی- فرهنگی، پیشنهاد افزایش تعداد نیروی یگان حفاظت یا پیش بینی ردیف بودجه، برای الکترونیکی کردن حفاظت از این بناها را مطرح کرد و در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در معرفی ظرفیت‌های گردشگری و رشد و پویای اقتصاد کشور، ایجاد شبکه تلویزیونی گردشگری را مطرح کرد.

صدور مجوز برگزاری مراسم‌های فرهنگی و آیینی در اماکن گردشگری با هدف جذب بیشتر گردشگر، وضع قوانین بازدارنده برای جلوگیری از دخالت‌های سلیقه‌ای و تضعیف صنعت گردشگری و ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی از دیگر پیشنهادات نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بود.

مقبره آرامگاه حافظیه

حافظیه

حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، قول پیگیری موارد مطرح شده از طریق کمیسیون فرهنگی و مساعدت برای اجرایی شدن آنها را داد و تصریح کرد: پیشنهاداتی که برای اجرایی شدن نیازمند تأمین اعتبار است در بودجه امسال مد نظر قرار گرفته و بخشی که نیاز به اصلاح یا وضع قانون جدید دارد با مشاوره فعالان و متخصصین حوزه گردشگری، در قالب طرح به صحن مجلس ارائه شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی  نیز در خصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی تصریح کرد: تمرکز اصلی ما در این باره بیمه زنان سرپرست خانوار است و موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی را نیز پیگیری می‌کنیم.

علی اصغر مونسان درباره نحوه مرمت بافت تاریخی شیراز نیز گفت: در این باره قوانین بازدارنده خوبی مصوب شده که اگر به خوبی اجرا شوند می‌تواند جلوی تخریب بافت تاریخی را در این کلانشهر و دیگر شهرها بگیرد.

مونسان همچنین درباره مرمت بخشی از دیوار بازار وکیل نیز گفت: بر اساس قانون در مرمت بازار، بخشی از اعتبار را دولت و بخشی را نیز بازاریان تأمین می‌کنند که در صوت تأمین یک سوم بودجه مرمت این بنا از سوی بازاریان، دولت بیش از سهم خود در این خصوص اعتبار تخصیص خواهد داد.

معاون رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اهمیت صیانت هرچه بیشتر از آثار فرهنگی تاریخی در خصوص افزایش و تقویت نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز گفت: در این خصوص طرحی را با فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی دنبال می‌کنیم که صیانت از آثار، بناها و سایت‌های فرهنگی تاریخی به صورت الکترونیک انجام شود و اماکن و سایت‌های ما به سیتم های الکترونیک حفاظت تجهیز شوند که البته این موضوع نیاز به اعتبار زیادی دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی نیز گفت: در این خصوص، سازمان میراث فرهنگی، کمک‌ها و حمایت‌های لازم را دارد با این حال برای این مهم نیازمند اختصاص ردیف بودجه فنی و اعتباری توسط نمایندگان مجلس هستیم‌.

مونسان در ادامه و درباره تعرفه بالای آب و برق هتل‌ها نیز اضافه کرد: به نظر من اگر هتلی میزان مصرف آب یا برق آن افزایش یافته است نشان از ضریب اشغال بالای  آن  است و این هتل حتی باید مورد تشویق قرار گیرد و برای حل این مشکل، رایزنی‌های اولیه با وزارت نیرو صورت گرفته است‌.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ثبت شیراز به عنوان شهر خلاق ادبی باید از طریق شهرداری این شهر پیگیری شود اما  به پیشنهاد معاون میراث فرهنگی می‌توان مجموعه‌های «حافظیه، سعدی و خواجوی کرمانی» را در قالب یک پرونده مشترک به ثبت جهانی رساند.

1/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *