02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

معرفی مکان های مذهبی شهر شیراز (مساجد تاریخی, جاها و اماکن زیارتی)+عکس

معرفی مکان های مذهبی شهر شیراز (مساجد تاریخی, جاها و اماکن زیارتی)+عکس
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 23 اردیبهشت 1397

شیراز را می‌توان سومین شهر مقدس ایران به شمار آورد؛ زیرا یکی از اهل بیت علیهم السلام در این شهر به خاک سپرده شده است و هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از تمام نقاط کشور می‌باشد. در این شهر زیبا و دیدنی حرم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ قرار دارد که در مجاورت مسجد نو بنا شده و مسافران بسیاری را در تمام فصول سال به سمت خود جذب می‌کند. احمد بن موسی برادر امام رضا (ع) است که در دوره خلافت مأمون بین سالهای 193 تا 210 هجری قمری با هدف دیدن برادرش از مسیر شیراز راهی خراسان بزرگ شد و در شیراز به شهادت نائل آمد. در این نوشتار به بررسی کامل اسامی مساجد شیراز و مخصوصا مساجد تاریخی شیراز خواهیم پرداخت:

آستانه مقدس سید علاء الدین حسین

آستانه مقدس سید علاء الدین حسین یکی از مساجد تاریخی شیراز

آستانه مقدس سید علاء الدین حسین یکی از مساجد تاریخی شیراز

سید علاء الدین حسین برادر شاهچراغ است که مقبره‌ی آن در میدان استانه ی شیراز قرار دارد. این مکان مقدس برای نخستین بار توسط قتلغ خان که والی فارس بود بنا نهاده شد اما در دوران صفویه میرزا علی که از اهالی مدینه بوده است، به صورت مبنایی آن را ساخت.

حتما بخوانید: اجاره آپارتمان مبله در تهران

علی بن حمزه

نام علی بن حمزه در میان اسامی مساجد شیراز و اماکن مذهبی شیراز می درخشد

نام علی بن حمزه در میان اسامی مساجد شیراز و اماکن مذهبی شیراز می درخشد

این مکان مقدس آرامگاه یکی از امامزادگان است که منتسب به امام موسی کاظم (ع) می‌باشد و در مجاورت پل دروازه اصفهان قرار دارد. در زیر گنبد اصلی این مکان مقدس ضریح قرار دارد. همچنین انواع گوناگون کاشی کاری و آیینه کاری زیبایی‌های این امامزاده را دو چندان نموده است.

مسجد نو یا مسجد شهدا

مسجد نو یا مسجد شهدا یکی از مساجد تاریخی شیراز

مسجد نو یا مسجد شهدا یکی از مساجد تاریخی شیراز

باید گفت که این مسجد در سمت غربی میدان احمدی و درست آن سوی شاهچراغ واقع شده است. بعد از مسجد عتیغ شیراز می‌توان این مسجد را به عنوان قدیمی‌ترین مسجد شیراز نام برد. نام دیگر این مسجد، مسجد اتابک است که در سالهای دور با این نام شناخته می‌شده است. مسجد نو بین سال‌های 598 تا 615 هجری قمری و به فرمان اتابک سعدبن زنگی بنا نهاده شده است.

همچنین ببینید: اجاره سوئیت در کیش

مسجد وکیل

مسجد وکیل یکی از معروف ترین ها در میان اسامی مساجد شیراز

مسجد وکیل یکی از معروف ترین ها در میان اسامی مساجد شیراز

مکان جغرافیایی این مسجد در مشرق عمارت کلاه فرنگی می‌باشد که بین حمام و بازار وکیل قرار دارد و از جمله بهترین آثار عصر زندیه محسوب می‌شود. این مسجد زیبا با فرمان شخص کریم خان زند و در سال 1187 هجری قمری بنا نهاده شده است.

انواع مختلف شبستان‌ها و رواق‌ها و ایوان‌ها را می‌توانید در این مسجد مشاهده نمایید. در مسجد وکیل می‌توانید با دیدن کاشی کاری‌های دیدنی و ستون‌های زیبا لذت ببرید؛ همچنین منبر 14 پله مرمری که در آن ساخته شده است را می‌توان جزئی از عجایب معماری عصر زندیه دانست. این 14 پله نماد 14 معصوم در مذهب تشیع است. همچنین سنگ مرمری که در آن استفاده شده از شهر مراغه به این محل نقل مکان شده است.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یکی از مکان های مذهبی شهر شیراز

مسجد نصیرالملک یکی از مکان های مذهبی شهر شیراز

این مسجد زیبا نیز در عصر قاجار ساخته شده است که در کوی گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند بنا شده است. این مسجد تاریخی نیز به فرمان حسن علی نصیرالملک و بین سالهای 1293 تا 1305 ساخته شده است. معماران بزرگی که در این مسجد به خلق آن پرداخته‌اند، میرزا محمد حسن معمار و استاد محمدرضا می‌باشند. کاشی کاری مسجد نصیرالملک در نوع خود بی نظیر است.

سوال: بهترین ساعت بازدید مسجد نصیرالملک چه زمانی است؟

پاسخ این مسجد در روزهای غیرتعطیل از ساعت 8 الی 12:30 و از ساعت 15 الی 19 آماده بازدید بوده و در روزهای تعطیل نیز از ساعت 8 الی 11:30 و 16 الی 18:30 آماده بازدید شما عزیزان می باشد. با این حال بیشترین بازدیدکننده و مخصوصا خارجی ها در همان ساعت 9 الی 10 به آنجا آمده و بیشترین بازدید در این زمان ها صورت می گیرد.

بسیاری از ما پرسیده بودند که مسجد نصیرالملک شیراز کجاست ؟ برای همین آدرس دقیق آن را در اینجا آورده ایم:

آدرس مسجد نصیرالملک شیراز : محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی امامزاده شاه چراغ

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق یکی از مکانهای مذهبی شیراز

مسجد جامع عتیق یکی از مکانهای مذهبی شیراز

این مسجد را با نام‌های مسجد جمعه، مسجد آدینه و مسجد جامع نیز می‌شناسند که قدیمی‌ترین مسجدی است که در شیراز ساخته شده است. سال ساخت آن نیز به 281 هجری قمری و زمان حکومت عمرولیث صفاری بر می‌گردد. از جمله ویژگی‌های آن نیز می‌توان به وجود 6 درب ورودی و خروجی، وجود کتیبه در بالای درب ورودی ضلع شمالی به خط علی جوهری و بنایی مکعب شکل در وسط مسجد به شکل خانه خدا اشاره نمود.

این مسجد کهن در سال 752 هجری قمری و به فرمان والی فارس شاه شیخ ابو اسحاق اینجو بنا نهاده شده است. از نامهای دیگر این مسجد می‌توان به دارالمصحف، بیت المصحف و خدای خانه اشاره نمود. این نامها این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که مسجد عتیق محلی برای تلاوت قران و نیز نگهداری قرانهای تاریخی به خط حضرت علی ع، امام حسن ع و امام صادق ع و همچنین دیگر یاران و پیروان پیامبر بوده است.

هم چنین بخوانید: نام مکان های مقدس

مسجد مشیرالملک

درخشش نام مسجد مشیرالملک به عنوان یکی از جاهای مذهبی شیراز

درخشش نام مسجد مشیرالملک به عنوان یکی از جاهای مذهبی شیراز

این مسجد نیز در عصر قاجاریه بنا شده است که در کوی سنگ سیاه در خیابان قاانی که از محلات قدیمی شیراز است قرار دارد. فرمان ساخت این مسجد کهن را ابوالحسن خان مشیرالملک صادر نمود. این فرد در سال 1264 هجری قمری حاکم فارس بود. نهایتاً کار ساخت این مسجد بعد از 10 سال به اتمام رسید. گفتنی است که معماری این مسجد بسیار به معماری مسجد وکیل نزدیک است. در مسجد مشیرالملک شبستان‌ها و حجره‌های دوطبقه را می‌توانید ملاحظه نمایید. در سمت غرب مسجد نیز طاق نمایی بلند می‌بینید که در پشت آن شبستان اصلی مسجد ساخته شده است.

مطالب پیشنهادی: آبشار حمید – رستوران فرحزاد – مناطق گردشگری اطراف تهران

تهران سوئیت » مرجع اجاره ویلا شمال

Rate this post
دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

2 پاسخ به “معرفی مکان های مذهبی شهر شیراز (مساجد تاریخی, جاها و اماکن زیارتی)+عکس”

  1. وحید گفت:

    اصل کاری رو که نگفتی استاد. شاهچراغ

  2. فتانه گفت:

    مسجد نصیرالملک خوراک عکاسیه… یعنی برید اونجا فقط عکسای خوشگل موشگل بندازید… براتون خاطره میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *