02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

روستای وارنگه رود کجاست ؟ + [ عکس، جاهای دیدنی ]

روستای وارنگه رود کجاست ؟ + [ عکس، جاهای دیدنی ]
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 1 مرداد 1401

اگر شما به گردشگری و ایران گردی علاقه دارید، حتما تا کنون نام روستای وارنگه رود را از دوستان خود شنیده اید. این روستا، نسبتا کم تر شناخته شده است و به همین دلیل برای افرادی که به ماجراجویی علاقه دارند، بسیار جذاب و دل انگیز خواهد بود. شما در سفر به این روستا قادر خواهید بود که انواع گیاهان کم یاب و پوشش گیاهی و جانوری فوق العاده نادر و جذاب طبیعت را در مقابل چشمان خود بیابید. بگذارید اینگونه بگوییم که اگر می خواهید قدم زدن در یک روستای بکر و خوش و آب و هوا را تجربه کنید، کافی است یک روز صبح تعطیل که از خواب برمی خیزید کفش و کلاه کنید و راهی جاده چالوس و روستای وارنگه رود شوید. جایی که در کنارش هم یک رودخانه باصفا هست، هم یک دره خیال انگیز و زیبا و هم منطقه حفاظت شده با انواع و اقسام پوشش گیاهی و جانوری. اگر می خواهید بیش تر با این روستا آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

آب و هوای وارنگه رود

یکی از مهمترین اطلاعاتی که باید قبل از سفر در مورد روستای وارنگه رود به دست بیاورید، بررسی شرایط جوی یا آب و هوایی این روستا است. شما باید بدانید که این روستا دارای چه نوع آب و هوایی است. شناخت و بررسی شرایط آب و هوایی می تواند در تصمیم گیری بهتر برای زمان سفر نیز به شما کمک کند. منطقه وارنگه رود دارای یک پوشش گیاهی متنوع است. با توجه به موقعیت جغرافیایی که این روستا دارد، اغلب آب و هوایی خنک و معتدل در ان پدیدار می شود. از نظر پوشش گیاهی می توان وارنگه رود را یکی از متنوع ترین روستا های کشور نام گذاری کرد.

با توجه به آب و هوایی که روستای وارنگه رود، پیشنهاد می کنیم، فصل زمستان را برای سفر به این روستا انتخاب نکنید. در زمستان، سرمای هوا باعث می شود جاده منتهی به روستا بسیار خطرناک شود. هم چنین بارش برف این اجاز ه را به شما نخواهد تا یک سفر لذت بخش را تجربه کنید. توصیه میکنیم چنانچه قصد دارید آب و هوایی مناسب را در وارنگه رود تجربه کنید، دو فصل بهار و پاییز را برای سفر به این روستا انتخاب کنید. در بهار، طبیعت زیبا و چشم نواز روستای وارنگه رود بیشتر از همیشه نمایان می شود. در پاییز نیز می توانید خنک ترین آب و هوا را در این منطقه احساس کنید.

وارنگه رود

وارنگه رود

اجاره آپارتمان مبله در تهران را تنها از ما بخواهید. ارزان و مقرون به صرفه!

موقعیت روستای وارنگه رود

این روستا از لحاظ موقعیت، در کیلومتر 80 جاده چالوس از سمت کرج قرار دارد. برای رفتن به این روستا، کافی است که بعد از منطقه نساء به جاده خروجی دیزین رفته و در میانه راه، در کنار پاسگاه محیط بانی، به داخل فرعی سمت چپ جاده بروید. این راه فرعی از ابتدای جاده چالوس تا خود روستا وارنگه رود در حدود ده کیلومتر می باشد. از لحاظ تقسیمات کشوری، این روستا تابع دهستان نساء از بخش آسارا بوده و در ارتفاع 2550 متری از سطح دریا قرار دارد. از جمله جذابیت های اصلی این روستا، رودخانه وارنگه رود بوده که از حاشیه غربی این روستا به سوی جنوب ادامه می یابد.

مردم محلی این روستا

مردم محلی این روستا خونگرم و مهربان هستند. با این حال افراد محلی معمولا در جهت مسائل امنیتی جلوی ورود اتوبوس ها و ماشین های ناشناس به این روستا را می گیرند. با این حال تا میدان روستا می توان به کمک مینی بوس یا هر وسیله دیگری مسیر را طی کرد. پس از رسیدن به میدان، می بایست راه به صورت پیاده طی شود. خبر خوب برای کوهنوردان این که این روستا، یکی از مسیرهای کوهنوردی بوده و برای کوهنوردی به سوی قله «آزادکوه» ، بسیاری از کوهنوردان از این مسیر عبور می نمایند.

آزادکوه وارنگه رود یکی از زیباترین کوه ها برای کوهنوردان بوده و معمولا کل برنامه صعود به آزادکوه وارنگه رود و فرود از آن در طول سه روز از تهران انجام می گردد. در مجموع اگر می خواهید که هوای دل طبیعت را تنفس کنید، حتما و حتما صعود به آزادکوه وارنگه رود را به شما عزیزان توصیه می کنیم. از جمله نکات بسیار جذاب این روستا، معماری و شکل کلی خانه های آن ها است. در حقیقت خانه های این روستا، معمولا نو بوده و دارای سقف شیروانی می باشند. این خانه ها، منظره فوق العاده ای به روستا بخشیده اند.

نکته شگفت انگیز درباره وارگنه رود

اگر پای صحبت های مردم محلی مهربان این روستا بنشینید، خواهید دید که حرف ها و داستان های جالبی برای گفتن دارند. از جمله مهم ترین این داستان ها، داستان سابقه جمعیت پذیری این روستا است. گفته می شود که بیش از 100 سال پیش، حدود ده خانوار در این روستا زندگی می کردند. با این حال با گذشت زمان، در اثر رخداد یک برف بسیار سنگین، تمامی خانه های روستا به کلی ویران شده و تنها سه نفر باقی می مانند. این سه نفر ابتدا از روستا مهاجرت کرده و در روستایی دیگر ساکن می شوند. با این حال پس از مدتی دوباره همین سه نفر به روستا بازگشته و پایه های زندگی مجدد در روستا را بنا می کنند.

البته این داستان با توجه به شرایط جوی روستا، کاملا واقعی به نظر می رسد. چرا که در حال حاضر نیز در فصل زمستان، گاها برف های شدیدی در روستا باریده و این برف های انبوه بعضا مشکل ساز می گردند. کارشناسان هواشناسی معتقدند این برف ها در اثر جمع شدن، می توانند موجب وقوع بهمن های مهیبی شوند.

اما از سوی دیگر، اگر به همین برف ها از وجهه مثبت کار بنگریم، به اهمیت این نعمت خدادادی پی خواهیم برد. در فصول بهار و تابستان که هوا نسبتا گرم تر می شود، این برف ها آب شده و سبب رویش پوشش گیاهی بسیار متنوعی می گردد. محیط به وجود آمده آن قدر متنوع است که از طیف رنگی سبز تیره تا سبز فسفری و رز های زرد و گل های بنفش، همه و همه در طبیعت موج می زند. از جمله نعمت های دیگر این دره وارنگه رود، آب معدنی طبیعی آن است. در دامنه کوه های وارنگه رود، چشمه های آب معدنی زیادی وجود داشته و این چشمه ها فضا را زیباتر می کنند.

وارنگه رود

وارنگه رود

برای اسکانی راحت اجاره ویلا در شمال را انتخاب کنید 

قله های وارنگه رود

شناخت قله های وارنگه رود سبب می شود، بدانید که با سفر به روستای وارنگه رود ، برای شما این فرصت وجود دارد تا کوهنوردی را نیز در این سفر تجربه کنید. وارنگه رود روستای محبوب کوهنوردان و افراد ورزشکار است. در این روستا به هر سو که بروید، قله های بزرگ و کوچک را مشاهده خواهید کرد. با حرکت در مسیر رودخانه وارنگه رود و با سپری کردن دریاچه به قسمت پایانی دره نزدیک خواهید شد. در این قسمت چندین قله را مشاهده خواهید کرد. کمانکوه، یخچال و سرماهو از جمله رشته کوه هایی هستند که در این طرف رو به روی دید شما قرار خواهند گرفت. این قله ها در سمت چپ شما قرار دارد که جزوی از رشته کوه های البرز مرکزی و یال جنوبی آزاد کوه به شمار خواهند رفت.

کمی جلوتر که بروید، قله های نرگس و پالون گردن را در پایان دره خواهید دید. وجود این قله ها باعث شده، مسیر دره بسیار زیبا شود. در مجموع می توان گفت، روستای وارنگه رود یک محل مناسب برای کوهنوردی ورزشکاران است. روستای وارنگه رود در لیست مقاصد سفر کوهنوردان قرار دارد و شما می توانید یکی از کسانی باشید که با سفر به وارنگه رود، کوهنوردی را تجربه می کنید.

رودخانه وارنگه رود

همان گونه که گفتیم، بسیاری روستای وارنگه رود را با نام رودخانه زیبایش می شناسند. این رودخانه، یکی از رودخانه ای دائمی واقع در استان البرز بوده و از دامنه های غربی ارتفاعات پالون گردن و ارتفاعات رستم چال در بخش شرقی و خارج از شهرستان کرج سرچشمه گرفته و در جهت شرق به غرب پس از عبور از دره خرسرک و سیکنو با طی یک قوس چپگرد، جهت آن شمال به جنوب می رود. از لحاظ موقعیت، می توان به صورت مختصر گفت که این رود پز از عبور از روستای وارنگه رود، حدودا در سه کیلومتری جنوب این روستا پس از عبور از زیر پل جاده ارتباطی ولایت رود-دیزین، به رودخانه ولایت رود می پیونند و بدین ترتیب رودخانه کرج تشکیل می شود.

ماهی های مختلفی در رودخانه وارنگه رود زیست می کنند. برخی از این ماهی ها ارزش بسیار بالایی داشته و می بایست تنها در فصل مخصوص خود شکار شوند. از جمله مهم ترین ماهی ها در این رودخانه، می توان به ماهی قزل آلای خال قرمز اشاره کرد. این ماهی خود از رده ماهی های بسیار باارزش در رودخانه های سردابی محسوب می گردد.

دره وارنگه رود

حال که از روستا و رودخانه وارنگه رود یاد کردیم، نبایستی از دره زیبای وارنگه رود فراموش نماییم. این دره در فاصله حدودا سه کیلومتری از روستا وارنگه رود واقع بوده و دسترسی مناسبی نیز دارد. چرا که یک راه آسفالته، ابتدای این دره را به روستای وارنگه رود متصل می نماید. این دره از لحاظ جغرافیایی، در گروه دره های بزرگ محسوب می شود. چرا که طول دره 7 کیلومتر بوده و جهت غربی-شرقی نیز دارد.

این دره در مجموع در حدود 3240 متر از سطح دریا ارتفاع داشته و جدا از طولانی بودن، دره مرتفعی نیز محسوب می گردد. در سمت چپ دره وارنگه رود، قلل کمانکوه، سرماهو و یخچال از رشته کوه های البرز مرکزی واقع شده اند.

برای کسانی که می خواهند به قله آزاد کوه برسند، دره وارنگه رود، خود می تواند به عنوان یک مسیر برای صعود مطرح شود. این مسیر اگرچه طولانی است، اما به جرئت می توانیم بگوییم که زیباترین و خوش منظره ترین برای صعود به قله آزاد کوه است. لازم به ذکر است که دره وارنگه رود، در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی سازمان محیط زیست واقع شده است. در تصویر زیر می توانید دره وارنگه رود را مشاهده فرمایید:

خوب است بدانید که دره وارنگه رود در فاصله 3 کیلومتری روستای وارنگه رود واقع شده است. یک راه آسفالته ابتدای این دره را به روستای «وارنگه رود» وصل می کند. جهت دره غربی- شرقی و طول دره در حدود 7 کیلومتر است. ارتفاع دره از سطح دریا در ابتدای دره و روستای وارنگه رود در حدود 2480 متر و در انتهای دره در حدود 3240 متر می باشد.

اگر مسیر رودخانه وارنگه رود را ادامه داده و از مجاور دریاچه به بخش انتهایی دره نزدیک شوید ، قله های مختلفی از جمله قله کمانکوه، سرماهو، یخچال را در بخش سمت چپ و قله اسبی چال و خلنو را در بخش سمت راستی دره خواهید دید. این قله ها مسیر دره را بسیار زیبا کرده و به شکل دره سرسبز و خوش آب و هوای وارنگه رود، حالت کوهستانی می بخشند.

نکته جالب در روستای وارنگه رود این است که مسیر دسترسی به دره وارنگه رود، به صورت کلی مشخص است. در حقیقت شما برای دسترسی به این دره کافی است که از انتهای روستا در جهت مخالف جریان آب حرکت نمایید. دره وارنگه رود، پر از انواع گونه های گیاهی و جانوری بوده و حتی برخی گونه های نادر نیز در آن زندگی می کنند. به همین دلیل این منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست می باشد. به عنوان مثال رودخانه وارنگه رود، زیستگاه ماهی قزل آلا از نوع خال قرمز می باشد.

وارنگه رود

وارنگه رود

با یک کلیک رستوران خاور خانم را مثل آب خوردن بشناسید

حفاظت از منطقه

در حقیقت همان گونه که گفتیم، تا دلتان بخواهد در این منطقه گونه های بسیار زیبا و نادر گیاهی و جانوری وجود دارند. به علاوه سرسبزی و گیاهان مختلف در تمام منطقه وجود دارند. از جمله گیاهان این منطقه می توان به بنفشه، گون، لاله، چمنزار، شبدر وحشی، بوک (به زبان محلی)، گرز، ترشک، بومادران، کلیک (نوعی گل رز زرد بسیار خوشبو که بعضا با آن مربا نیز درست می کنند!)، جعفری و شوید وحشی، قارچ های خوراکی بزرگ، گلپر (دیده شده است که گلپرهای دره در خرداد ماه در شرایط مساعد جوی تا 1.4 متر رشد داشته اند!)، کرزنگ (گیاهی است که برای بیماری قندی بسیار مفید است.) اشاره نمود. طبیعی است که با توجه به این گستردگی، سازمان حفاظت از محیط زیست نیز دست به کار شده و به صورت کامل منطقه را تحت حفاظت خود دارد.

علاوه بر همه این گیاهان زیبا، از لحاظ جانوری نیز محیط دره بسیار غنی است. چرا که گونه های مختلف جانوری از جمله گراز و بعضا خرس و کل و قوچ و میش و بز وحشی به صورت طبیعی در این محیط زیست می کنند. متاسفانه برخی با توجه به ارزش این حیوانات، درصدد شکار آن ها هستند. با این حال گزارش ها حاکی از آن است که خرس های خاکستری و خرس های قهوه ای در ارتفاعات منطقه دیده شده و متاسفانه بعضا شکار هم شده است. با این حال امیدواریم که با توجه به بسیار کمیاب بودن این خرس ها، با شکار آن ها مقابله جدی صورت گیرد.

فروش زمین در وارنگه رود

با شناختی که نسبت به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای روستای وارنگه رود به دست آورید، دانستید که این روستا چه منطقه بکر و بی نظیری دارد. اغلب افرادی که برای یک بار به روستای وارنگه رود سفر می کنند، فکر اقامت در این روستا به ذهنشان خطور می کند. بدون شک شما نیز یکی از افرادی خواهید بود که با مشاهده طبیعت روستای وارنگه رود به فکر زندگی در این روستا و طبیعت بکر ان خواهید بود.

اما یک مسئله بسیار مهم که چند مدتی است بیش از گذشته مورد توجه مردم و مسافران قرار گرفته است، خرید و فروش زمین در وارنگه رود است. فروش زمین در وارنگه رود چند مدتی است که به خاطر آب و هوای بکر این روستا بیشتر مورد توجه مردم و مسافران قرار گرفته است. شما نیز میتوانید یکی از کسانی باشید که در روستای زیبای وارنگه رود زمین دارد. البته باید توجه کنید که زمین زراعی را خریداری نکنید. زمین هایی که در روستای وارنگه رود زراعی هستند، قابلیت ساخت و ساز در آنها وجود ندارد. باید زمین هایی را خریداری کنید که امکان ساخت و ساز در ان ها وجود دارد.

ماهیگیری در وارنگه رود

بدون تردید یکی از زیبا ترین اتفاقاتی که می توانید در وارنگه رود آن را تجربه کنید، ماهیگیری در رودخانه این روستا است. لذت ماهیگیری به خودی خود غیر قابل وصف است. آرامشی که ماهیگیری به انسان می دهد را نمی وان با هیچ حس دیگری مقایسه کرد. اما آیا تا به حال به ماهیگیری در طبیعت و در دل رودخانه وارنگه رود فکر کرده اید؟ در روستای وارنگه رود یک رودخانه وجود دارد که محل اصلی زیستگاه آبزیان این روستا است.

در دل این رودخانه می توانید ماهی های زیادی را مشاهده کنید. رودخانه وارنگه رود در دل خود ماهی هایی را پناه می دهد که ارزش زیست محیطی بسیار بالایی دارند. البته برای ماهیگیری و صید این ماهی ها باید زمان ویژه ای را انتخاب کنید. آبزیانی که در رودخانه وارنگه رود زیست می کنند را نباید در فصل تخمگذاری صید کنید. برای ماهیگیری لازم است زمان مناسب صید انتخاب شود. اگر بخواهیم به مهم ترین ماهی های رودخانه وارنگه رود اشاره کنیم، باید ماهی قزل آلای خال قرمز را نام ببریم. ماهی قزل آلای خال قرمز مهمترین ساکن رودخانه وارنگه رود است. این ماهی از آبزیان با ارزش رودخانه های سردآبی در تمام کشورمان است که در رودخانه وارنگه رود زندگی می کند.

نتیجه گیری

در این مطلب از سری مقالات تهیه شده در وبسایت تهران سوئیت، سعی کردیم در مورد یکی از بهترین روستاهای ایران با شما صحبت کنیم. وارنگه رود یک روستای سرسبز و خوش آب و هوا است که سفر به ان می تواند احساس بسیار خوبی را به شما منتقل کند. توصیه می کنیم حتما سری به این روستا بزنید و با اقامت در آن یک شب رویایی را برای خود رقم بزنید. اگر دوست ندارید در روستا زندگی کنید می توانید با اجاره سوئیت در تهران شرایط لذت بردن از یک شب بیاد ماندنی در پایتخت را برای خود فراهم سازید.

اگر تا به حال در طول زندگی خود، تجربه سفر به روستای وارنگه رود را داشته اید، می توانید در قسمت نظرات وب سایت تهران سوئیت، دیدگاه های خود را برای ما بنویسید. همچنین شما می توانید سوالات موجود در ذهن خود در مورد روستای وارنگه رود را نیز برای ما به اشتراک بگذارید تا پشتیبانان وب سایت تهران سوئیت، در اسرع وقت به تمام سوالات شما پاسخ دهند. امیدواریم سفر خوب و خاطره انگیزی را به روستای وارنگه رود تجربه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب پیشنهادی

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

13 پاسخ به “روستای وارنگه رود کجاست ؟ + [ عکس، جاهای دیدنی ]”

  1. حمید گفت:

    بله واقعا زیباست اللخصوص که من چند بار از نزدیک گله بزکوهی رو اونجا دیدم گلپر خیلی خوبی هم داره

  2. محسن گفت:

    روستاي وارنگه رود يك روستاي كوچك و با صفاست. خوشبختانه در اين روستا به دليل دلايل زيست محيطي موبايل آنتن نمي دهد. براي اينكه اين روستا بهتر بشناسيم بهتره كه مسير دره وارنگه رود را تا دره شيركمر و بعد تا بركه كمانكوه ادامه بديم. زيبايي آنجا غير قابل توصيف هست و بايد از نزديك ديد.

  3. یاشار گفت:

    وارنگه رود رو حقیقت نرفتم ببینم هنوز ولی جزء برنامه هام میذارم تا سال 1400 برم سری بزنم بهش .. هر وقت رفتم خبر میدم

  4. آرتین گفت:

    انصافا یکی از زیباترین جاهایی هست که به شدت برای مسافرت توصیه می کنم
    وارنگه رود خیلی خیلی خیلی زیبا است

  5. امیرحسین گفت:

    خیلی باصفا و قشنگ هست انصافا هرکسی می بینه لذت می بره….من سفر به وارنگه رود رو با دنیا عوض نمی کنم

  6. آرش گفت:

    وارنگه رود که میری وقتی بعدش برمیگردی به تهران میفهمی که عجب هوای کثیفی رو داشتی تنفس میکردی … تهران از لحاظ محیط تمیز میتونم بگم زیر صفره واقعا اصلا هوای پاکی نداره انصافا

  7. آرمین گفت:

    یک آب سرد و خنک و گوارایی داره که وقتی تشنه میشی یه مشت از اون آب رو مینوشی و در کنارش عطر گل ها رو با چشمای بسته استشمام می کنی
    در مجموع فقط میتونم بگم که فوق العاده است.
    شدیدا توصیه می کنم به همه

  8. سارینا گفت:

    خیلی تعریفش رو شنیدم ولی هنوز نرفتم هفته آینده ان شاءالله قراره بریم 🙂

  9. ملیکا گفت:

    واق خدای من چه قشنگه …
    من کلا یک بار اونم خیلی وقت پیش ها رفتم وارنگه رود و واقعا و واقعا لذت بردم … بدون شک وارنگه رود یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاهای گردشگری کشورمون هست … البته اینم بگم که من جانور خطرناکی مثل خرس و اینا اونجا ندیدم…

  10. سوگند گفت:

    وای اون خرسه خیلی عاااااااالیه :)))
    انگاری داره میگه چیکار داری اومدی اینجا :))

  11. رقیه گفت:

    وارنگه رود نه تنها خرس بلکه حیات وحش بسیار غنی و متنوعی داره … اینو از منی میشنوین که شاید ده بار اونجا رفتم و در حال درست کردن کباب خیلیاشونو دیدم که میان … در مجموع اما بسیار بسیار زیبا است یه بار که بری دیگه گرفتارش میشی

  12. آتنا گفت:

    این خرسه چه جالب بود
    اصلا نمی دونستم وارنگه رود حیات وحش به این خوبی داره
    مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *