02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

آشنایی با باغ های زیبای شهر تهران (قسمت دوم: باغ فردوس و باغ موزه قصر)

آشنایی با باغ های زیبای شهر تهران (قسمت دوم: باغ فردوس و باغ موزه قصر)
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 23 آذر 1395

در قسمت پیشین آشنایی با باغ های تهران، دو باغ زیبا در تهران به نام باغ کاخ گلستان و باغ عین الدوله را شرح دادیم. برای خواندن درباره این دو باغ می توانید اینجا کلیک کنید. در این قسمت می کوشیم که دو باغ زیبای دیگر در تهران را به نام های باغ های فردوس و باغ موزه قصر (که قبلا زندان قصر بوده است) را برای شما علاقه مندان به اجاره آپارتمان مبله در تهران کوتاه مدت شرح دهیم. پس در ادامه همراه ما باشید:

1- باغ فردوس

نمای باغ فردوس

نمای باغ فردوس

باغ فردوس از جمله زیباترین باغ های تهران است و بسیاری حتی آن را بهترین می دانند. اگر یادتان باشد، در فیلم «سلام سینما» قرار بود از میان عده ای، چندین نفر به عنوان بازیگر انتخاب گردند. در این فیلم در یک صحنه، درب یک عمارت زیبا و قدیمی باز شده و مردم به داخل آن هجوم می برند! آن عمات بسیار زیبا، عمارت زیبای داخلی باغ فردوس است. البته در اطراف باغ تاکنون تغییراتی به وجود آمده است. با این حال عمارت اصلی به همان زیبایی و جذابیت گذشته پابرجا است. این عمارت در حال حاضر به «موزه سینما» تبدیل گشته است.

داستان پیدایش این باغ، به دوره قاجار باز می گردد. درست هنگامی که آغامحمدخان قاجار در سال 1264 هجری شمسی، در منطقه محمودیه درگذشت. در منطقه تجریش، قصری به نام قصر محمدیه برای او در حال ساخت بود. با مرگ ناگهانی او، این قصر نیمه کاره ماند. با این اهالی دربار، برای وی در نزدیکی همان عمارت نیمه کاره محمدیه اقدام به احداث باغی کردند. این باغ بعدها به نام «باغ فردوس» مشهور گردید.

نمای باغ فردوس در شب

نمای باغ فردوس در شب

احتمالا باورش برایتان دشوار باشد اگر بدانید که این باغ تا زمان رضاخان بارها میان افراد مختلف دست به دست شد. نهایتا در سال 1316 وزارت معارف آن زمان، این باغ را خرید و دبیرستان شاپور در آن جا ایجاد شد. در سال 1352 بخشی از این باغ زیبا برای ایجاد مراکز لغت نامه دهخدا و موسسه باستان شناسی به دانشگاه تهران واگذار شد. در حال حاضر نیز این موسسات در همان جا مشغول به فعالیت هستند. پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، این باغ تحت اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد. در حال حاضر نیز خوشبختانه این عمارت به همان حالت قدیمی خود به شکل گوش فیلی به قوت خود باقی است.

حتما بخوانید: اجاره ویلا در کیش با استخر

مکان باغ فردوس

برای بازدید از این باغ کافی است که در خیابان ولیعصر در بالاتر از چهارراه پارک وی، پس از سه راهی زعفرانیه سراغ باغ فردوس را بگیرید.

محوطه باغ فردوس

محوطه باغ فردوس

زمان بازدید باغ فردوس

برای بازدید از این باغ زیبا، می توانید همه روزه از ساعت 10 صبح به این باغ و سینما سر بزنید.

باغ موزه قصر (زندان قصر)

باغ موزه قصر (زندان قصر)

باغ موزه قصر (زندان قصر)

این باغ موزه در حقیقت محل قدیم زندان قصر سابق است. زندان قصر را به عنوان یکی از مخوف ترین زندان های رژیم سابق می شناختند. شاید به همین دلیل است که اگر هم اکنون نیز به این فضا بروید و به آن دقت کنید، حس عجیبی خواهید داشت. بسیاری می گویند که باغ رنج و سختی زیادی را در خود پنهان کرده است.

تاریخچه احداث این باغ به زمان قاجار باز می گردد. در حقیقت محل این باغ در سال 1168 یعنی حکومت قاجار ساخته شد. با این حال این باغ با تمام وسعت خود در زمان رضاشاه متروکه شد. رضاشاه پس از مدتی به فکر ایجاد یک زندان بزرگ برای شهر تهران افتاد. به همین جهت این باغ را به عنوان محلی بری زندانیان در نظر گرفت. این گونه بود که در سال 1308 این باغ رفته رفته به زندان تبدیل شد و حتی تا دهه 40 یعنی تا زمان ساخته شدن زندان اوین، تنها زندان موجود در شهر تهران بود.

باغ موزه قصر

باغ موزه قصر

جالب است بدانید که حتی پس از انقلاب اسلامی نیز این زندان، محل نگهداری مجرمان، قاچاقچیان و امثال آن ها بود. البته قبل از انقلاب اسلامی و در سال های مبارزه سیاسی مردم علیه رژیم شاهنشانی، بند سیاسی این زندان، محل زندانی شدن افراد انقلابی مختلفی بود. از جمله زندانیان این بند، می توان به محمد فرخی یزدی، تیمورتاش و بزرگ علوی اشاره نمود. نهایتا در سال 1383 این باغ از زندانیان داخل آن خالی شد. در نهایت در سال 91 به همت شهرداری تهران، این زندان به عنوان یک باغ موزه در معرض نمایش عموم قرار گرفت. این باغ موزه از جمله اماکنی است که نسبت به قدیم همچنان شکل اولیه خود را حفظ کرده است.

مکان موزه قصر (زندان قصر)

برای رفتن به موزه قصر، می بایست در خیابان شریعتی، نزدیک به شهر کتاب مرکزی به خیابان پلیس و نهایتا میدان پلیس رفته و در آن جا باغ موزه قصر را خواهید دید.

زندان قصر

زندان قصر

مطالب مرتبط: اجاره آپارتمان مبله در تهران بلند مدت

زمان بازدید از موزه قصر

برای بازدید از این موزه شما می توانید همه روزه از ساعت 14 الی 21 به آن مراجعه نمایید. البته این ساعت برای بازدید عموم می باشد. برای بازدید ارگانی شما می توانید از ساعت 9 الی 13 همه روزه به آن جا مراجعه فرمایید.

تهران سوئیت: مرکز اجاره ویلا در شمال

برای مشاهده قسمت بعدی کلیک کنید.

Rate this post
دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

5 پاسخ به “آشنایی با باغ های زیبای شهر تهران (قسمت دوم: باغ فردوس و باغ موزه قصر)”

  1. محمدطاها گفت:

    همه افراد بزرگ تاریخ رو نگاه کنین مدتی رو در زندان گذروندن… منم البته فک کنم به زودی به خاطر این وضعیت اقتصادی باید روانه زندان بشم :))

  2. سبحان گفت:

    والا اینجور که در اون عکسی که گذاشتین معلومه از وضعیت تخت ها و … ظاهرا اوضاع در زندان قصر بد هم نبوده و بهشون خوش میگذشته … چون هم محیط خیلی زیبا است و هم این که خیلی تمیز و قشنگه …. واقعا قصری بوده برا خودش …

  3. آرتین گفت:

    باغ فردوس واقعا زیبا است
    واقعا هرچی زیبایی ای در دنیاست جمع شده تو این باغ فردوس ادم لذت میبره

  4. باسلام
    ممنون از پست خوبتون.

  5. یگانه گفت:

    خیلی خیلی خیلی زیبا بود و چه عکس های زیبایی داشت
    من باغ فردوس رو شنیده بودم ولی نمی دونستم که اینقد باحاله
    این هفته ان شاءالله با رفقا یه سر بزنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *