02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

تاریخچه خلیج همیشه فارس ایران از پیدایش تا به امروز (اهمیت نام خلیج فارس)

تاریخچه خلیج همیشه فارس ایران از پیدایش تا به امروز (اهمیت نام خلیج فارس)
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 7 بهمن 1396

یونانی‌ها برای نخستین بار این خلیج را نام گذاری نمودند که این نام‌ها پرسیكوس سینوس یا سینوس پرسیكوس بود كه ترجمه یونانی خلیج فارس می‌باشد. به این دلیل که ابتدا این خارجی‌ها بودند که اسناد تاریخی باستانی را نوشته و حفظ نمودند، بنابراین هیچ تردیدی در نام این خلیج نباید به خود راه داد.

حتما ببینید: اجاره سوئيت در شمال

از این جهت مثال دیگری که می‌توان آورد این بود که برای نخستین بار هم یونانیان افرادی بودند که ایران را پارسه یا پرسپولیس نام‌گذاری نمودند. دانشمند و جغرافیدان مشهور به نام استرابن که در سده‌ی نخست میلادی می‌زیسته، در کتاب‌ها و مرقومه های خود بسیار نام خلیج فارس را آورده است.

تاریخ خلیج فارس ایران

تاریخ خلیج فارس ایران

او در این کتاب‌ها منطقه زندگی اعراب را بین دریای احمر و خلیج فارس می‌داند. تاریخ دان یونانی به نام فلاریوس آریانوس هم در كتاب تاریخ سفرهای جنگی اسكندر این خلیج را با اسم پرسیكون كیت که در واقع همان خلیج فارس است نامیده است.

خلیج فارس نامی ماندگار در جهان می‌باشد که سینه به سینه و نسل به نسل از ایران باستان تا کنون به مردمان به ارث رسیده است و ایرانیان هر روز به داشتن چنین خلیج کهن و باستانی به خود بالیده و به هیچ عنوان هیچ کس نخواهد توانست نام آن را تغییر دهد و خدشه‌ای به نام و تاریخ آن وارد نماید. خلیج فارس تا ابد برای مردم ایران ماندگار خواهد بود.

از زمانی که تاریخ رخدادهای جهان ثبت شد و به روی کاغذ آمد، علم جغرافی نیز به‌صورت علمی مورد تجزیه تحلیل و بررسی قرار گرفت. خلیج فارس یکی از چهار دریای معروفی بوده است كه به باور مردم یونان باستان، تمام آن‌ها از یك اقیانوس بزرگ به گستردگی تمام آب‌های موجود روی این کره خاکی نشاءت می‌گیرند.

تاریخ خلیج فارس و سرزمینهای همجوار

تاریخ خلیج فارس و سرزمینهای همجوار

خلیج فارس شاهراه تجاری و ترانزیتی جهان محسوب می‌شود و از جمله دریاهای جهان به شمار می‌رود که با دریاهای زیادی ارتباط دارد و مبادله‌های تجاری ایران با بخش زیادی از کشورها توسط همین خلیج فارس صورت می‌گیرد.

حتما ببینید: اجاره آپارتمان روزانه در تهران

 عمق خلیج فارس کم، و فضای پیرامونی آن حالت نیمه بسته دارد، مساحت آن نزدیک به 240 هزار كیلومتر مربع می‌باشد كه از لحاظ جغرافیایی در جنوب غرب قاره کهن و در سمت جنوب ایران واقع شده است. زمین شناسان بر این باورند كه نزدیک به پانصد هزار سال قبل، شکل ابتدایی خلیج فارس در حاشیه دشت‌های مناطق جنوبی ایران بزرگ شکل گرفت و اندک‌اندک و پس از طی سالیان، به علت تغییرات در فرم داخلی و خارجی زمین، خلیج فارس به حالت کنونی که ما می‌بینیم تثبیت و ماندگار شد. خلیج فارس به‌اندازه‌ای کهن و باستانی و دارای قدمت تاریخی است که برخی بر این باورند که: خلیج فارس مهد تمدن جهان یا منشأ آراستگی انسان می‌باشد.

در این منطقه، بومیان پیشین اولین افرادی بودند که دریانوردی را آموزش دیدند و به ساخت کشتی همت گماشتند و خاور و باختر کره زمین را به هم متصل نمودند. نکته اینجاست که آغاز دریانوردی ایرانی‌ها در خلیج پارس، حدود 2500 سال قبل یعنی نزدیک به پانصد سال قبل از میلاد حضرت مسیح و در عصر پادشاهی داریوش هخامنشی اول بوده است. اولین دریانوردی و کشتی رانی در زمان داریوش کبیر بوده است. این کشتی‌ها از کشتی‌های رودخانه سند تا سواحل اقیانوس هند و دریای عمان و خلیج فارس را زیر پا گذاشتند، و بعد از آن از مسیر پشت عربستان کنونی به آخر دریای سرخ و دریای سرخ کنونی راه یافتند.

تاریخ خلیج فارس و ممالک همجوار

تاریخ خلیج فارس و ممالک همجوار

سال‌ها قبل از آنکه پادشاه پرآوازه ایرانی یعنی داریوش هخامنشی نامی از این دریای پارسی بر زبان بیاورد، غیر ایرانیان و افراد خارجی هم این دریا را با اسم پارس می‌نامیده‌اند. این نام در اسناد تاریخی بی‌شماری آمده است که این اسناد منابعی بسیار قدیمی به‌حساب می‌آیند، و در قرن‌های پیش از میلاد مسیح هم وجود داشته است و با پارس یا فارس در آمیخته است. خلیج پارس دارای قدمتی دیرینه است و این قدمت تا حدی دیرین است که برخی بر این باورند که: «خلیج فارس مهد تمدن بشریت یا مبدأ انسان می‌باشد.»

تبلیغ: اجاره ویلا در كيش

برای اولین بار در زمان کشورگشایی‌های داریوش اول، وی در مکان فعلی کانال سوئز دستور حفر کانالی را صادر نمود و کشتی‌هایش توسط همین کانال به دریای مدیترانه رسیدند. از این مکان کتیبه‌ای به دست آمده است که روی آن بر فتح مصر توسط پارسی‌ها تأکید شده است. روی این کتیبه نوشته شده بود: «من پارسی هستم. از پارس مصر را گشودم. من فرمان کندن این کانال را داده‌ام از رودی که از مصر روان است به دریایی که از پارس آید، پس این جوی کنده شد چنان که فرمان داده‌ام و ناوها آیند از مصر از این آبراه به پارس چنان که خواست من بود.»

تاریخچه پیدایش خلیج فارس

تاریخچه پیدایش خلیج فارس

داریوش کبیر در این مرقومه نام خلیج فارس را هم آورده و به نیکی از این خلیج ایرانی نام برده است.

در واقع اولین سندی که از فارسی و ایرانی بودن خلیج فارس وجود دارد همین کتیبه می‌باشد. در تمام منابع و اسناد مکتوب و ثبت شده جهانی هم از 2500 سال پیش تا کنون این خلیج به‌عنوان خلیج پارس شناخته می‌شود. همچنین بعد از ظهور اسلام تمام دانشمندان خارجی و من جمله علمای عرب مثل “شهاب‌الدین النویری” و “ابن حوقل النصیبی بغدادی” که به حالتی مستند گونه اسم خلیج فارس را آورده‌اند و مرقوم کردن این نام همراه با نقشه می‌باشد، و با تمام وجود و تعهدی مثال زدنی این نام را جاودانه نموده و به هیچ عنوان خدشه‌ای در باور به آن ایجاد ننمودند. از زمان سفرنامه فیثاغورث یعنی 570 سال قبل از میلاد مسیح تا سال 1958 در مجموع منابع مرقوم دنیا اسم خلیج فارس و یا اسامی نزدیک به آن مثل خلیج پارس یا خلیج پارسیان و یا اسامی معادل در زبان‌های دیگر به ثبت رسیده است.

کلمات کلیدی » تاریخچه خلیج فارس و دریای عمان,تاریخچه خلیج فارسی,تاریخچه خلیج همیشه فارس,تاریخچه نام خلیج فارس,تاریخچه ی خلیج فارس

مطالب پیشنهادی » پیشنهاد سفر خارجی در شهریور

Rate this post
دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

یک پاسخ به “تاریخچه خلیج همیشه فارس ایران از پیدایش تا به امروز (اهمیت نام خلیج فارس)”

  1. سارا گفت:

    خلیج فارس … امیدوارم که همیشه خلیج فارس باقی بمونه هرچند عده ای بدجور دارن برا تغییر اسمش پول خرج می کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *