02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

حال و هوایی که در جشن نوروز حاکم بر کشورهای جهان می‌شود (بخش 3)

حال و هوایی که در جشن نوروز حاکم بر کشورهای جهان می‌شود (بخش 3)
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 1 دی 1396

در قسمت اول و قسمت دوم این نوشتار، سعی کردیم که حتی الامکان، به بررسی نوروز و شیوه برگزاری این جشن باستانی در کشورهای هند و آلبانی بپردازیم. در این قسمت به بررسی این جشن در کشورهای تاجیکستان و چین برای شما علاقه مندان به آپارتمان مبله و اجاره ویلا شمال خواهیم پرداخت:

نوروز در تاجیکستان

اهالی تاجیکستان در ایام نوروز لباس‌های زیبای سنتی خود را می‌پوشند و در سراسر کشورشان ترانه و طرب می‌سرایند. به‌جرئت می‌توان گفت یکی از مقصدهای گردشگری در ایام تعطیلات نوروزی تاجیکستان می‌باشد. در تاجیکستان دیدن لباس‌های رنگی اطلس، غذاهای خوش مزه و شنیدن طرب و ترانه‌های سنتی مردم تاجیکستان دل هر بیننده و گردشگری را به وجد می‌آورد و آنان را به استقبال از فصل زیبای بهار می‌برد و سبب ایجاد لحظات خوب و خوشی برای نوروز دوستان می‌شود. ما در گزارشی جشن‌های خاص تاجیکی‌ها را به شما معرفی نمودیم؛ و در ادامه به معرفی برگزاری خاص نوروز در استان بدخشان واقع در تاجیکستان می‌پردازیم.

در استان کم‌تر شناخته شده‌ی بدخشان واقع در کشور تاجیکستان به نوروز شگون مبارک بهار می‌گویند. همانند رسم کهن ایرانیان مراسم نوروز همراه خانه تکانی بوده و زمان آن از روز 26 اسفند ماه تا شب سال نو می‌باشد. این خانه تکانی همیشه با 2 نوع جارو که یکی پیاده جاروب نام دارد و دیگری سواره جاروب نامیده می‌شود. پیاده جارو برای نظافت فرش خانه بکار می‌رود و سواره جاروب نیز برای تمیز کردن گرد و غبار سقف و بلندی‌ها کاربرد دارد. هدف از این مراسم خانه تکانی می‌باشد و مردم عقیده دارند که انسان بایستی با ظاهر و باطنی پاک به استقبال نوروز برود. بدخشانی‌ها همچنین این رسم را نیز دارند که در نوروز لباس تازه بپوشند و اشتباهات هم را عفو کنند و همچنین وسایل کهنه‌ی خانه را دور بریزند. همچنین بخش دیگری از این مراسم در استان بدخشان این است که کمی آرد بر روی کتف راست اهالی خانه می‌پاشند. بدخشانی‌ها نیز مثل ایرانیان در ابتدای فصل بهار به‌وسیله‌ی گل به خانه‌ی خود زینت و زیبایی می‌دهند. غنچه‌ی گل کاری شده‌ی بید یا همان گفور چاک زیبایی جشن‌های بدخشانی‌ها در آستانه‌ی رسیدن فصل بهار می‌باشد. پرنده‌ای جالب به نام کیلاغوزغوز وجود دارد که در فصل بهار از کشورهای گرم به پامیر کوچ می‌کند و بدان سفیر (پیک بهاری) گویند که بیشتر در افسانه‌های تاجیکی‌ها یاد گردیده است. در استان بدخشان روستایی به نام وخان نیز وجود دارد که در آن جا رسم این است که هرکسی تلاش کند که بیش‌تر از دیگری از چشمه‌ی در حال جوش آب بردارد زیرا مردم عقیده دارند که با برداشتن آب بیش‌تر رزق و روزی در خانه‌ی آدمی بسیار زیاد می‌شود و بر خیر و برکت خانه‌ی کسی که آب بیشتری بردارد افزوده می‌شود. در استان بدخشان تاجیکستان به نوروز شاگون یا گامون نیز می‌گویند و مردم این سرزمین در مواقع تهنیت و شادباش به هم می‌گویند: شگون بهار مبارک.

از بازی‌های کودکان در استان بدخشان نیز می‌توان به کیلاغوزغوز یا تالاب تالاب اشاره نمود که در آن کودکان هر کدام یک روسری برداشته و به پشت بام خانه‌ها می‌روند و از درون روزنه‌ای آن روسری را به داخل خانه می‌اندازند و سرودهایی جذاب و دل‌نشین می‌خوانند که صاحب خانه نیز باید با شنیدن این سرودها در داخل روسری کودکان شیرینی بریزد و آن را ببندد. بازی‌های جذاب و خوب دیگری نیز در ایام نوروز در بدخشان برگزار می‌شوند که عبارت‌اند از: لاش، الوان چاک، وجول بازی، سنچیک یا کالبازی، کبک جنگ، خروس جنگ، تخم مرغ بازی و… در مورد سنت‌ها و فرهنگ و مقصدهای گردشگری کشور تاجیکستان نیز در سال 1396 سخنان بسیار و مطالب زیادی را مطرح خواهیم کرد.

نوروز در دیار چین

اندک افرادی هستند که فکر کنند در چین که در آن امپراتوری عظیمی زمانی شرق قاره‌ی کهن را زیر سلطه‌ی خود برده بود و امروزه نیز پر جمعیت‌ترین کشور دنیا به‌حساب می‌آید و یکی از تمدن‌ها و فرهنگ‌های الهام بخش تاریخ بشری می‌باشد نوروز و فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه‌ای را دارا باشد.

جشن فانوس‌ها در آستانه‌ی بهار

مردمی که دارای فرهنگ غنی و تاریخی کهن می‌باشند، در خود جشنواره‌ای از فرهنگ‌ها و رسم‌های رنگارنگ و جذاب را جای داده‌اند و این کشور امروزه نیز از اصلی‌ترین مقصدهای گردشگری جهان به شمار می‌رود. ولی مهم‌ترین و اصلی‌ترین عید مردم چین عید بهار یا همان عید نوروز می‌باشد و زمان آن از 8 روز مانده به پایان سال تا 15 روز بعد از آغاز فصل بهار می‌باشد. چینی‌ها در پانزدهمین روز از فصل بهار جشنی دل‌نشین به نام جشن فانوس می‌گیرند که این مراسم به‌نوعی پایان عید بهار محسوب می‌شود. از سال 1911 میلادی تقویم مردم چین به سال میلادی تبدیل شد، پیش از آن وقت شماری چینی‌ها بر اساس حرکت ماه به دور زمین و گاه نیز بر اساس حرکت زمین به دور خورشید بود.

 در قسمت‌هایی از چین، در بیست و سومین روز ماه آخر سال بهار مراسم عید بهار آن‌ها آغاز می‌شود و به این روز، روز بدرقه می‌گویند، مردم چین در این روز به خانه تکانی مشغول می‌شوند و سخت تلاش می‌کنند تا در عیدی بهاری‌شان همه جا تمییز و براق و درخشان شود. شعرهای فراوانی در این روز سروده می‌شود که یکی از سروده‌ها، به معرفی برنامه کاری هشت روز مانده به عید بهاری اختصاص داده می‌شود.

  • روز بیست و سوم روزی است که در آن آش شکامونی می‌پزند
  • روز بیست و چهارم روزی است که در آن خانه تکانی می‌کنند
  • روز بیست سپنجم روز حاضر کردن دوقلو
  • روز بیست و ششم روز جمع کردن گوشت
  • روز بیست و هفتم روز جمع کردن مرغ
  • روز بیست و هشتم روز تبدیل کردن آرد به خمیر
  • روز بیست و نهم روز سوزاندن عود
  • و روز سی‌ام به پیشواز بهار می‌روند و شب زنده داری می‌کنند

در بعضی از ده‌های کشور چین، مردم با انجام حرکات موزون و رقص کردن به پیشواز سال جدید می‌روند. این رقص را به‌صورت دسته جمعی انجام می‌دهند و این رقص به نام یانگ مشهور است (در این نوع رقص، شخصی با سر و سینه آدمی و با پای و سر اسب پا به میدان می‌گذارد و می‌رقصد). کسانی که پوست اژدها و شیر در این رقص می‌پوشند، خشنودی و برکت را به میان همه می‌برند.

تبلیغ: اجاره ویلا در کیش با استخر

در همه‌ی نقاط کشور چه در جنوب و چه در شمال لازم و حیاطی است که همه در مهمانی شام با تمام اعضای خانواده در شب آستانه عید حضور داشته باشند. غالباً بیش از ده نوع غذا در این ضیافت شام در قسمت جنوب کشور چین تهیه می‌شود که باید در بین این غذاها ماهی و غذای به دست آمده از خمیر لوبیا هم دیده شود.

این غذا را معمولاً در قسمت شمال چین جیازه یعنی گوشواره تشکیل می‌دهد. این خوراک خوشمزه را همه‌ی خانواده باهم و در کنار یکدیگر در این شب به یاد ماندنی درست می‌کنند.

برای مشاهده قسمت بعدی کلیک فرمایید.

2/5 - (1 امتیاز)

مطالب پیشنهادی

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

یک پاسخ به “حال و هوایی که در جشن نوروز حاکم بر کشورهای جهان می‌شود (بخش 3)”

  1. ماهان گفت:

    چقد باحالن این مردم کشورهای فارسی زبان اطراف گویششون رو خیلی دوست دارم مخصوصا تاجیک ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *