02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

حال و هوایی که در جشن نوروز حاکم بر کشورهای جهان می‌شود (بخش 4)

حال و هوایی که در جشن نوروز حاکم بر کشورهای جهان می‌شود (بخش 4)
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 4 دی 1396

در قسمت های اول، دوم و سوم این نوشتار حال و هوای جشن نوروز در کشورهای مختلف جهان را برای شما عزیزان علاقه مند به آپارتمان مبله و رزرو ویلا توصیف نمودیم. در این قسمت به ادامه ی این موضوع خواهیم پرداخت:

نوروز در ترکمنستان

کشور ترکمنستان از کشورهایی است که عید نوروز در آنجا جایگاه ویژه‌ای دارد، کشور ترکمنستان از کشورهای تازه به استقلال رسیده از نظام کمونیستی شوروی قدیم به‌حساب می‌آید. پشتکار فراوان و مهمان نوازی به‌ویژه در عید نوروز از خصوصیات مردمان این کشور است، در این روزها مردمان این کشور چه مرد و زن و چه پیر و جوان با سنتی خاص و لباس‌های قشنگ محلی خود با آواز و زدن طبل شادی به استقبال فصل بهار می‌روند.

در بخش شمال شرقی سرزمین آریایی‌ها کشوری وجود دارد که اشتراکات زیادی از لحاظ فرهنگی و دینی دیده می‌شود. اهل ترکمن همچون تاجیکی‌ها عید نوروز را به‌عنوان یک زندگی تازه، رزق و روزی و برکت و مکنت و رفاه و آرامش می‌دانند و به خاطر همین، هرساله دو روز اول فروردین را تعطیل رسمی اعلام می‌کنند.

مراسم پاسداشت جشن جهانی نوروز در عشق آباد ترکمنستان

یکی از مکان‌های دینی نوروز گردی در فصل بهار کشور ترکمنستان است که شما را به مهمانی جشن‌های پر زرق و برق و خوراکی‌های خوشمزه می‌برد. آداب و رسوم جشن عید نوروز در کشور ترکمنستان، با برپا کردن آتش نوروزی در چند کیلومتری عشق آباد، پایتخت ترکمنستان که آب و هوای خوشی دارد شروع می‌شود.

قسمتی از روش زندگی ملت ترکمن در هنگام شروع نوروز این است که چادرهای ترکمنی، نمایشگاه صنایع دستی و مسابقات کشتی و اسب سواری برپا می‌کنند و با خوراکی‌ها و شیرینی‌های محلی خود به پذیرایی از همه می‌پردازند. بازی‌هایی مانند سوارکاری، کشتی و انواع بازی‌های محلی دیگر را در این ایام انجام می دهند.

این‌ها تصاویری از آداب و رسوم نوروز در ترکمنستان بود.

نوروز در پاکستان

کشوری که سال‌هاست با جنگ و در گیری روزهای خود را سپری می‌کند و از طرف شرق با کشور ایران همسایه است، این کشور همان کشور ترکمنستان است که از لحاظ نوروز گردی یکی از کشورهای عالی به شمار می‌آید. مجلسی با نام روز بست در این کشور بر پا می‌شود که این روز زیبا را با باد کردن بادکنک‌های فراوان گرامی می‌دارند.

عالم افروز یکی دیگر از نام‌های در این سرزمین می‌باشد که معنای روز تازه می‌دهد که در این روز به عقیده ترکمنی‌ها جهان، روشن و نورانی می‌شود، مردم پاکستان در این روزها تقویم‌های نوروزی را خریداری می‌کنند. در این ایام مردم در سراسر کشور همانند ترکمن‌ها در جشن نوروز شرکت می‌کنند و کارهای جالبی همچون به نمایش در آوردن حیوانات و بازی‌های سنتی و کشوری و بین‌المللی مانند نیزه بازی و کبدی و…که طرفدارهای بسیار زیادی در بین مردم دارد را انجام می‌دهند.

قسمت دیگری از جشن نوروزی پاکستانی‌ها، تمیز کردن خانه و یا همان خانه تکانی هست که توجه زیادی به این موضوع دارند. فراهم کردن انواع شیرینی همانند گلاب حامن، لدو، رس ملاثی، کیک و برفی و شکر پاره، از مهم‌ترین خوراکی‌هایی هستند اهل پاکستان در این روزها برای پذیرایی از مهمان‌های خود استفاده می‌کنند و همچنین در این روز زیبا همه مردم پاکستان لباس‌های تازه خود را بر تن می‌کنند.

جشن نوروز در خانه فرهنگ ایران در اسلام آباد

یکی از مسائلی که می‌تواند برای همه جالب باشد این است که در قسمت شمال کشمیر که یکی از مکان‌های نزاع تاریخی بین دو کشور هندوستان و پاکستان است، بازهم بازی‌های مفرحی همچون آتش بازی، تیر اندازی و چوگان انجام می‌شود. قسمت‌های شال غرب پاکستان باختری که به خاطر عوامل زیادی به ایران نزدیک است، دارای برنامه‌های گوناگونی در جشن‌های نوروز خود هستند.

در این سرزمین، علاوه بر این که سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند و لباس‌های تازه به تن می‌کنند و بعد از ترتیب یافتن مجالس شعر و قصیده، کارهای ویژه‌ای نیز انجام می‌دهند، مانند گرفتن مهمانی‌هایی در خانه خود به خاطر سال نو که در این مهمانی، سفره امیرالمؤمنین را بر پا می‌کنند و در این سفره انواع خوراکی‌های خوشمزه می‌گذارند که مهم‌ترین و واجب‌ترین‌هایی که باید در سفره باشند عبارت‌اند از؛ هفت نوع میوه خشک و سبزیجات و یک نوع بیسکویت به نام کلوچه نوروزی و پلو با گوشت مرغ سفید و تخم مرغ‌های رنگی زیبا.

یکی از مراسمی که مردم پاکستان در ایام نوروزی انجام می‌دهند خوردن مرغ سفید با پلو می‌باشد و این عمل را شگون نیک بختی تلقی می‌کنند. یکی دیگر از خوردنی‌های ویژه نوروزی مردم پاکستان، کلوچه نوروزی می‌باشد که در این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوروز آذربایجان

یکی دیگر از کشورهایی که مراسم نوروز در آنجا برپا می‌شود جمهوری آذربایجان نام دارد که از سمت شمال با ایران همسایه است. مردم آذربایجان در اول تا سوم فروردین که برابر بیستم تا بیست و دوم ماه مارس خودشان است همه ساله این جشن را بر پا می‌کنند و البته این که مردم آذربایجان چند هفته مانده به عید نوروز به پیشواز این جشن که در فصل بهار است می‌روند. از مرسوماتی که در این ایام در کشور آذربایجان رواج هست، این هست که به زبان سخن بد نمی‌آورند و از سخنانی که ناراحت کننده‌اند دوری می‌کنند.

از دیگر مراسم نوروزی جمهوری آذربایجان می‌توان به فرستادن سفره سمنو، انداختن کلاه پوستین به درها و آوازیان کردن کیسه و توبره از سوراخ بام اشاره کرد که همه‌ی این کارها برای بزرگداشت فرهنگ نوروز باستانی در این سرزمین است که با قصد بالا بردن روابط شهروندی در این کشور انجام گرفته است.

انجام ورزش‌های محلی در اکثر اقلیم‌های این سرزمین در این ایام، نشان دهنده‌ی علاقه بیش از حد آذربایجانی‌ها به ورزش‌های محلی هست. سوارکاری، شمشیر بازی، کمنر اندازی، بازی‌های رود خانه‌ای، طناب بازی و…از جمله بازی‌ها و ورزش‌های محبوب محلی آذربایجانی‌ها است.

نوروز در قرقیزستان

کلمه نوروز، کلمه‌ای آشنا برای مردمان قرقیزستان هست زیرا که زبان خاص خود را دارند. یکی از عیدهای مهم مردمان قرقیزستان همان عید نوروز است که این عید ارزش بسیاری برای این مردم دارد. مردم قرقیز هر ساله به پیشواز بهار می‌روند و در اول ماه مارس، تنها در یک روز این عید را جشن می‌گیرند.

یکی دیگر از کشورهای تازه استقلال یافته از نظام کمونیستی شوروی سابق، کشور ازبکستان است. در ازبکستان نیز مردم با چراغانی کردن سراسر کشور و با به تن کردن لباس‌های تازه خود به محل‌هایی می‌روند که به اسم نوروز هستند، مانند نوروز بلاق، نوروز ساز و نوروز توه.

ازبکستان نیز همانند کشور ایران سفره هفت سین دارد که یکی از سین‌های این کشور نیز مثل یران، سمنو هست و به عقیده خودشان نوروز بدون سمنو بی‌جان و بی‌روح است. جشن چهارشنبه نوروزی در سمرقند و بخارا بسیار باارزش است، سمرقند و بخارایی که برای مردمان ایران نام آشنا است زیرا از لحاظ ادبیات گفتاری و نوشتاری ایرانیان خیلی زیاد از آن‌ها یاد شده است. با شروع فصل بهار نیروهای زوال یافته طبیعت که همان میر نوروزی هست، قدرت ازدست‌رفته خود را دوباره به دست می‌آوردند؛ که این‌ها همه نماد برگشت حیات و طراوت به جهان و همچنین نماد موت و زنده شدن نیز هست.

قیمت اجاره سوئیت در کیش

3/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

9 پاسخ به “حال و هوایی که در جشن نوروز حاکم بر کشورهای جهان می‌شود (بخش 4)”

  1. دیدن عکسا حس خوبی منتقل می کنه

  2. سفره هفت سین هیچ انرژی مثبتی نداره ب نظر من

  3. خییلییییی رسم قشنگیه وخیلی مناسبتش با تغییرفصل مناسبه برای همینه که اکثر کشورها جشن میگیرن

  4. راستش من مراسم کریسمس رو بیشتر دوست دارم تا عید نوروز

  5. الناز گفت:

    عکس سفره هفت سین باز هم بزارین ممنون
    کلا نمی دونم چه خاصیتی داره این عکس سفره هفت سین که انرژی مثبت میده اینقدر

  6. متشکر از محتوای مفیدی که انتشار میدید زنده باشید

  7. بالابر گفت:

    تشکر از مطالب ارسالی
    با آرزوی سالی خوب و پر از موفقیت برای شما دوست عزیز

  8. خیلی ممنون بابت سایت عالی و مطلب جالبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *