02144082101 _ 09101987270 whatsapp
تهران سوئیت
تهران سوئیت

معرفی نمادهای اساطیری ایرانی در جشن نوروز (قسمت 1)

معرفی نمادهای اساطیری ایرانی در جشن نوروز (قسمت 1)
منتشر شده توسط تهران سوئیت در 25 بهمن 1396

یکی از قدیمی‌ترین عیدهایی که در ایران وجود دارد، عید نوروز است که مردم ایران سالیان سال هست با شروع فصل بهار باشکوه بسیار زیادی این جشن را برپا می‌کنند. کارهای نمادین زیادی در این جشن به چشم دیده می‌شود. یکی از پژوهشگرهای منتخب، از طرف پژوهشگاه علوم انسانی فرزانه گشتاسب نام دارد که درزمینهٔ فرهنگ و زبان‌های باستانی مدرک دکترا دارد.

حتما بخوانید: اجاره ویلا در شمال در ایام نوروز

با دکتر گشتاسب در مورد آداب و رسوم عید نوروز بحث و جدل کردیم و او ما را به روزگاران بسیار قدیم برد، به زمانی که در آن موقع واژه نوروز هیچ معنی نداشت، ولی از آن زمان فکر تازه شدن و دست یابی به یک زندگی تازه همیشه در فکر و ذات بشر بوده است. در این گفتگو، دکتر گشتاسب سخنان بسیار پر باری را گفتند که از این میان می‌توان به ارتباط فلسفه هستی با ریشه‌های متعدد و وجود عناصری که چیستی همه‌ی ذات ما به آن‌ها گره خورده اشاره کرد.

عید نوروز از چه زمانی و در چه دوره‌ای شروع شد؟ و یا به عبارت دیگر شروع این جشن از کجا نشاءت گرفته است؟

به نظر من نوروز جشنی است که متعلق به یک ملت و یا یک دوره خاصی نیست، زیرا طبیعت یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر انسانی می‌باشد و این موضوع نه تنها مربوط به امروز بلکه مربوط به زمانی است که انسان‌ها به دنبال چیستی و چرایی هستی خود بودند و فصل بهار مهم‌ترین اتفاق این طبیعت است، فصل بهاری که همه گل‌ها شکوفه می‌زنند و همه جا سر سبز می‌شود و همه این زیبایی‌ها پس از یک زمستان سرد و خاموش، توجه انسان‌ها را به خود جلب می‌کند.

در نوشته‌ها و کتاب‌های اوستایی اسمی از نوروز برده نشده است، ولی در نوشته‌های فارسی میانه از این جشن کهن نیز یاد شده است. یکی از کتاب‌های بسیار قدیمی به نام روز خرداد…روز سال به این جشن بزرگ اشاره کرده است و همچنین از این جشن زیبا در کتاب‌هایی مثل کتاب سوم دینکرد، گزیده‌های زادسپرم، بندهش و دست‌نویسی پهلوی به نام او 29 نیز اشاره شده است.

هم چنین ببینید: اجاره سوئیت ارزان کیش

زردشتیان آغاز فصل بهار را با یک نام متفاوت با عید نوروز ایرانیان باستان به‌پاس می‌دارند و این جشن به نام ریپتون «روز اورمزد و ماه فروردین» معروف است. اساطیر زردشتی برای زنده نگه داشتن گرما و حیات در ریشه‌ی گل‌ها و درختان با شروع فصل زمستان بزرگ به اعماق زمین می‌روند و پس از پنج ماه در اولین روز فروردین دوباره به سطح زمین بر می‌گردند و به خاطر همین عید نوروز در منطقه زردشتیان به نام ریپتون که یک نام ایزدی است، در آمده است.

به عقیده من جشن ریپتون به خاطر این بر گزار می‌شود تا شش جشن آفرینش قبل از جشن آفرینش آتش بزرگداشت شود و از این جمله نتیجه می‌گیریم که جشن ریپتون با عنوان جشن آفرینش آتش و در ادامه شش جشن گاهنبار دیگر قرار دارد.

حال باید به جواب این سؤال فکر کنیم که چرا عددهای هفت و سیزده و همچنین سبزه و میر نوروزی در جشن نوروز پر رنگ‌تر است؟

عید نوروز که یک پدیده‌ی طبیعی به شمار می‌رود را همواره نمی‌شود به یک ملت و یا یک دوره خاصی نسبت داد بلکه متعلق به همه‌ی مردم و همه‌ی دوره‌ها است، جشن‌های بسیار زیادی وجود دارد که مثل این جشن یک پدیده‌ی طبیعی هست و همچنین متعلق به همه است، مانند بر پا کردن آتش در وسط‌های زمستان و همچنین کاشت و برداشت محصول در تمام جهان.

وجود داشتن اشتراکات فراوان در میان اقوام مختلف به هنگام برپا کردن انواع جشن‌ها و همچنین داشتن یک فلسفه مشترک برای بر گزاری این جشن‌ها از ویژگی‌های بارز و بسیار مهم این جشن‌ها محسوب می‌شود.

تبلیغ: اجاره سوئیت در تهران

حال به چند مورد از این مشترکات اشاره می‌کنیم که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: عدد سیزده، عدد هفت و میر نوروزی. این رابطه مهم زندگی که همان رابطه‌ی بهار طبیعت با اسطوره‌های سرسبز جهان است در دیگر فرهنگ‌های باستانی نیز کاملاً آشکار است، حال می‌خواهیم به چند مورد از این اسطوره‌ها اشاره کنیم؛ اسطوره ایشتر و تموز در بین‌النهرین، اسطوره آتیس که نشانگر کاشت و برداشت خوب و حاصلخیزی کشاورزی، اسطوره آدونیس ایزدی که زاییده شده از درخت است.

و یکی دیگر از اسطوره‌های مهم که نشانگر گندم هست، الهه‌ی ایزد بانو دمیتر است. این‌ها همه نمونه‌هایی از الهه‌هایی هستند که با دوباره زاییده شدن طبیعت به وجود می‌آیند و در نتیجه این‌ها همیشگی هستند و همچنین می‌توان در آیین ایزد آدرینس به کاشتن گندم و غلات دیگر و انداختن آن‌ها در آب، اشاره کرد.

در میان همه‌ی فرهنگ‌ها عدد هفت یک عدد مقدس هست و همچنین در ایام نوروز این عدد نماد آفرینش هفتگانه نیز معنی می‌دهد که این آفرینش هفتگانه در فرهنگ باستانی ایران همان: آسمان، آب، زمین، گیاه، چارپا، انسان و آتش است. نیروهای زوال یافته طبیعت که با شروع فصل بهار، قدرت از دست رفته خود را به دست می‌آورند؛ این‌ها همه نماد برگشت حیات و طراوت دوباره جهان و همچنین مرگ و زنده شدن دوباره طبیعت می‌باشد.

مطالب پیشنهادی » اجاره خانه در امریکا – نوروز در کردستان – باغ شازده

برای مشاهده قسمت دوم این نوشتار کلیک نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ بخش های ضروری با * علامت گذاری شده اند.

یک پاسخ به “معرفی نمادهای اساطیری ایرانی در جشن نوروز (قسمت 1)”

  1. سوگند گفت:

    ولی من نمیدونم چرا حس میکنم که عدد سیزده واقعا نحس هست حالا شما هرچقدرم که بگین من نمی تونم باور کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *